Translate

tisdag 4 september 2012

Radiatorer mm som jag inte vill kassera

Nu gasar vi vidare. Börjar få upp farten rejält nu i byggnation och annat som ska göras.
Idag har jag knallat runt med elektrikern från rum till rum och önskat hur vi vill ha det....och han ger så bra råd. Tänk, jag som tog för givet att man drar el till fönsterbelysning direkt numer ovanför fönstren, alltså för hängande belysning. Men tji fick jag, det är visst helt ute. Jag har visst missat det. Förvisso har jag ju bara stående lampor i mina fönster numer men det beror på att strömmen var sådan i det här huset .
Tänk vad man kan missa då!  Ja, ja, det blir nog bra med vanliga uttag så kan jag ju hänga eller sätta ut vilka lampor jag vill. Hoppas bara inte att trenden svänger igen så att det om tio år verkar stolligt att inte ha dragit det över fönstren nu.....frågade elektrikern men han kunde inte sia om det. Han såg inte in i framtiden sa han....
Jag har ju många sparade hängande lampor såsom skomakarlampor, som jag trodde jag skulle få använda nu......ja ja, vi får se. Det ordnar sig.

Så här ser det ut nu på utsidan där vi ska tilläggsisolera etc, lika bra då vi ändå tar upp det liggande taket utanför.


Måntro om det finns någon som skulle vilja köpa några radiatorer? Har ett antal som jag tycker är alldeles för fina för att kassera. Vet du någon så hör av dig.

Vidare idag så har jag strukit ytterligare tre fönster första gången med den rätta färgen. Och så har jag städat efter snickarna och så började jag rödmåla virke till ytterpanelen. Full fart med andra ord.

Då jag kom hem blev det lite stekt fisk och avocado, smaskigt var det. Sedan begav jag mig till marknadsplatsen i Adelöv för att markera ut var våra knallar ska stå på torsdag då det är den stora dagen. Adelövs marknad, en väldigt gammal tradition som under en dag lockar till sig ca 40 000 människor!!! Helt otroligt , var kommer alla ifrån.
Jag hjälper till att hyra ut åt ett gäng knallar och detta för såklart med sig en del jobb. Trimma dikesrenarna så de slipper stå i högt gräs och sly. Det gjorde jag i går kväll. Så ikväll har jag då mätt ut och satt i pinnar som visar var var och en ska stå, markerat varje plats med personens namn.
På marknadsdagen ska jag så knalla runt och kolla direkt på morgonen så alla är nöjda och tillfreds. Att alla har hittat sina platser och ingen har dykt upp som inte har någon plats. Jo, det kan faktiskt hända det med. Finns det ett par meter tomt så dyker det lätt upp en korvförsäljare eller dylikt! Ett år då det hände fick jag faktiskt mer eller mindre köra bort den personen då han inte hade rätt att stå där, hur han än försökte övertyga mig om att han fått tillstånd av ägaren. Men tji, det visste ju jag att han inte hade.
Och ni må tro att de andra knallarna har stenkoll på varandra, dom såg direkt då det var någon ny och dök på mig. Ja, det är ett spännande scenario detta.
I år kommer skatteverket att vara på hugget också och kolla så att alla knallar är registrerade och sköter sig. Om jag förstått rätt så kan jag åka på böter om jag har en knalle som saknar organisationsnummer.....dessa otroliga paragrafer som så lätt drabbar fel. Hoppas det ska fungera.  Men med detta i åtanke så vill det till att det inte står någon oregistrerad person någonstans rätt som det är om skatteverket kommer på det... Ordning och reda ska det vara.
På fredag morgon återstår så det roliga. Att städa efter alla knallar och människor! Jag ska försöka fota lite så ni får se före och efter.....Man har svårt att tro att det kan hända så mycket på ett dygn.

Ja, med tanke på vad som ligger framför mig så är det nog klokt att koja nu några timmar. Drömma mig bort i renoveringens dimma.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.