Translate

torsdag 13 september 2012

En bussig och ostig tisdag!

Ja det blev det minsann. En bussig och ostig tisdag.
Ska berätta vad jag menar med det.
Jo, i tisdags var nämligen Patrik o jag medbjudna på en utflyktsdag, bussresa, (alltså en bussig dag) av banken i Jönköping. En mycket trevlig och bra ordnad resa. Vi var ett blandat gäng med entreprenörer, fastighetsägare, skogsägare osv osv. Vi var till Almnäs Bruk i Västergötland, en gård med mycket gamla anor.
Ett otroligt vackert ställe med underbara vyer och byggnader. Vi besökte olika skogsområden och skogsbestånd. Vi diskuterade såklart mycket skog. Vi fick så lunch inne i en av byggnaderna på gården där dom sedan några år tillbaka tillverkar ost. (Därav den ostiga dagen...)
Otroligt fascinerande att höra berättelsen om hur gårdens ägare har tagit tillvara gamla tiders sätt att tillverka ost och dessutom lyckats fånga mycket av den gamla kunskapen hos tidigare generation innan den gick förlorad. Det gäller verkligen att kunna se möjligheterna, att våga prova och att ha tålamod under processens gång. Och så ha medel till det förstås, inget är ju gratis.
Är du intresserad så kan du gå in på www.almnas.com
Gården bedriver ekologiskt lantbruk med mjölkkor så osten är från gårdens kor såklart, som ätit gårdens säd osv osv. Dom har öppet hus 14 augusti varje år då dom firar födelsedag.

Här kan ni se en av ostarna...

 
Osten heter Almnäs Tegel och väger ca 25 kg. Inspirerad av det handslagna tegel som tillverkades på Almnäs Bruk under 1700 talet o framåt.
Den lilla barnafoten har dom hämtat från avtryck funna i tegelgolvet på vinden på Almnäs Corps de Logi. Barnafoten stämplades in på varje tegelsten som tillverkades på Almnäs ända fram till 1975.
Och osten smakade underbart kan jag lova, vi fick smaka flera sorter.
 
Ja, det var riktigt kul och skönt att få bryta av allt arbete med något helt annat för en dag. Riktigt roligt och trevligt. Och lärorikt. Tack banken.
 
Sedan har veckan rullat på i renoveringens tecken. Idag började vi bryta upp köksgolvet , vi har kommit fram till att det nog är ide´att isolera om det. Och det kändes helt rätt då vi började lätta på plankorna. Mycket av spånet som varit isolering har sjunkit ihop med åren och på flera ställen var det helt tomt och luftigt om man säger så. Så det kommer allt att bli skillnad då det blir klart.
Jag målade klart utvändig plank idag till fasaden på den del av huset som vi brädfodrar om nu. Och så målade jag ett par fönster, så lite gräsklippning på det. Solen sken så gott i eftermiddag så det kändes lägligt att passa på.
Ikväll har jag varit i kyrkan med barnen, då vår barngrupps träff började för höstterminen. Passligt nog med namnet Träffen. Ett gäng härliga och glada barn, så där sprang jag och lekte "Catch the flag" och annat. Fast jag måste erkänna att jag nog inte riktigt hajade hur just den leken fungerar. Jag och en annan av ledarna körde ett eget race...lite kul måste man ju få ha med barnen. Vi gjorde visst en egen regel så dom hade inte en chans att vinna över oss. Fast vi blev tagna så ja, jag vet inte vem som vann egentligen, Men kul hade vi i alla fall.
På hemvägen var jag in och vattnade och tog in posten i ett hem som jag ser till ibland.
Och nu står grytor med nykokta kräftor på spisen och svalnar.
Ja, jag tänker nog inte göra mycket mera denna dagen. Morgondagen börjar visst tidigt. Jag ska skjutsa Patrik till trailern vid femtiden. Så jag lär krypa till kojs snarast.
Hoppas det inte blir något oväder i natt eller i  morgon. Somliga pratar ju om rester av den där orkanen, men den vill jag inte ha hit.
I morgon ska jag in till Jönköping och införskaffa mera färg och faktiskt beställa den enda tapeten som jag är helt säker på att jag vill ha. Kökstapeten, den som jag ska utgå från då jag färgsätter resten av huset invändigt. Så kul detta är.
Hoppas jag hinner skriva lite i morgon också.
God natt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.