Translate

måndag 17 september 2012

Racerfart

Wow! Vilken fart det blev nu då.........................
Efter mycket forskande och ringande så har jag äntligen fått klart för mig hur vi ska kunna få kontakt med yttervärlden från Målviken. Där finns ju inte längre någon fast telefonledning för telia och mobilt bredband för telia funkar inte, det har jag testat. Har sprungit runt i huset och letat kontakt och lyckas lite ibland,,, men inget att satsa på alltså.
Det slutar med att det blir Net1, alltså samma bolag som vi köper mobilt bredband från till våra skogsmaskiner, det enda som fungerar i dagsläget.
Nu är ju det roliga att samtliga våra mailadresser, alltså även dom till maskinerna, är knutna till abbonemanget hos Telia som vi kommer att avsluta nu då vi lämnar Näs. Och då försvinner ju de adresserna!!!!
Men nu har vi klurat ut även det. Vi får helt sonika flytta över våra adresser till ett annat mobilt bredband från telia, som vi redan har. Man kan ju ha fem adresser per abonemang...
Den överflyttningen ska jag göra nu till helgen för att inte riskera stopp i mailtrafiken för killarna i maskinerna.
Sedan återstår det att flytta över vårat telefonnummer till Net1, via en överlåtelse.... Så ska vi kunna ha kvar både mailadresser och telefonnummer trots att vi flyttar till ett annat riktnummer område.
Nu ikväll har jag alltså lyckats koppla in det nya modemet och käre nån vilken skillnad, vad fort det går. Bara blinkar till så är jag inne på sidan jag vill osv,.... Härligt då något fungerar som man önskar.
För övrigt ska man ju numer vara tekniskt kunnig även då det gäller internet och telefoni.... mycket lär man sig så att säga.

Idag har jag även sagt upp prenumerationen på Tranås Tidning. Kommer att sakna den men bara att ta tag i saken. Jag får väl börja läsa Östersunds Posten på internet istället!

Hur har då helgen varit? Jo, vi har grejat vidare i Målviken. Har städat rejält både ute och inne så det är lite lättare att ta sig fram.
Några större fynd blev det inte under köksgolvet heller!

 
Helgens hittegods i husgrunden bestod av några glasburkar och en skosula. Alltid lika spännande med dessa utgrävningar. I vårat första hus, i Fotsjö Södergård, där fann vi en herrväst och hatt väl gömda och faktiskt rätt så bra bevarade. Ja kanske inte så bra så att man ville använda dom men i alla fall spännande.
Så har vi firat killarna i Hullaryd då dom har fyllt år. Och ätit en helt underbar tårta, bakad av Oscar såklart.
 
Och nog är den vacker också så säg?
 
En annan sak som hänt i helgen som inte alls var rolig var att kära svärfars och svärmors hund , Ludde , fick sluta sina dagar här på jorden. Han var på sitt trettonde människo år så han var ju väldigt gammal. Han har blivit allt sämre senaste tiden så det fanns väl ingen annan utväg. Men det är så grymt. Så fruktansvärt grymt att ta farväl av ett husdjur.
Ludde har hållit mig mycket sällskap nu i höst då jag varit i Målviken och svärfar har varit ute på sjön. Ja han har faktiskt följt mig som en skugga, mer och mer senaste veckorna. Då jag målat panel på logen har han legat där, då jag målat fönster uppe i huset har han legat på en matta där vid mina fötter. För att inte tala om då jag åker till stugan för att ta ut mina hundar, då åkte han bil med mig ibland ner för att få träffa tjejerna.
Tufft för svärfar o svärmor nu, jag lider med dom. Men man kommer alltid till detta jobbiga beslut, det vet man samma dag som man skaffar sig ett djur. Det är väl baksidan av det hela. Men samtidigt, då man verkligen saknar dom så har dom ju betytt mycket för en. 
Ludde har för övrigt haft ett underbart hundliv i Målviken där han har fått gå ut och in som han vill. Himmelriket på jorden för ett djur. Och svärmor o svärfar har verkligen gjort allt för honom, han kunde inte haft ett bätte liv.
 Jag plockade några blommor i trädgården och lade på hans grav, svärmors dalia som blommar så fint nu. Och jag saknar honom , jag också.
 
Det är väl detta som är livet, att mötas och skiljas. Men framför allt att MINNAS.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.