Translate

fredag 7 september 2012

Adelövs Marknad, än en gång en fullträff

Jaha , så är då ännu en marknad avklarad med allt vad den innebär. Som jag berättade tidigare så är det en väldigt välbesökt marknad, ca 40 000 människor. Så även i år.
Kolla......


Här är tidigt på morgonen ,då folk börjar strömma till. Var kommer alla ifrån?
Läste häromdagen att denna marknad började redan på 1740-talet....men det är klart att då hade den en helt annan funktion att fylla. Då såldes ju djur och andra viktiga saker, ja där träffade man säkert sin blivande man och gjorde upp med grannen med för den delen. så är det ju inte idag precis! Nu är det mycket som kommer igen i stånden, liknande kläder, korvar osv osv. Men kul är det.
Fann jag då det jag sökte? Nej! Hittade inte ett enda par billiga gymnastikskor och faktiskt inte heller något vettigt hårspänne. Verkar inte alls vara inne med sådant spänne som jag tänkte mig.... Suck.-
Men handlade gjorde jag ändå, såklart. Köpte mig ett par gummistövlar med stålhätta som jag ska ha då jag trimmar och buskar.Endast 150 kronor. Kanonbra. Har redan använt dom. 
Vidare köpte jag lite brända mandlar och frukt. Lite gott till hantverkarna att smaska på. Och så ett par kuddfodral som jag bara gillade....ja ja, det blev inte så mycket.
MEN jag träffade så många goa vänner, som jag så sällan ser till annars. Det är det som är det bästa med marknaden, då man stöter på en gammal vän och får sig en mysig pratstund. Härligt.

Idag har jag så roat mig med att städa efter knallarna. Såg ut som skrutten uppåt gatorna men jag har så snälla knallar som var shyssta att packa ihop sitt skräp i sopsäckar och vika samman sina kartonger så det räckte med en hög släpkärra i år. Skönt. Bra då man kan ge och ta och hjälpa varandra.Det är väl sjätte året tror jag som jag ansvarar för dessa platser så nu har man lärt känna knallarna lite mera. Kärt återseende varje år.
Kära svärfar hjälpte mig också att lasta och plocka så då gick det snabbt. och så mycket roligare att vara två.

Efter städning och undanplockning av skyltar åkte jag till Målviken igen och fortsatte att måla.


Ribb var det som skulle målas idag. Hann med lite plank också på eftermiddagen.
Nu känns det riktigt spännande, börjar se hur det ska komma att bli med det nya badrummet osv. Snickarna har börjat lägga igen det vi tidigare bröt upp, ett gott tecken på att det går framåt.
I morgon ska jag dit och städa både utanför huset och inne. Och så lär jag måla vidare på fönstren som ligger på tork. Och kanske man skulle klippa gräsmattan också, vi får se hur vädret ser ut och hur jag känner för det. Nu ska jag bara slappa i alla fall.
Trevlig helg önskar jag dig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.