Translate

söndag 16 juni 2013

En glad helg till ända

Fem dagar kvar tills midsommarafton. Så vänder det och känns som halva sommaren har gått! Men kan ju inte vara sant. Den har ju bara visat sig en snabb sväng känns det som. Nog kommer den väl tillbaka några dagar till?! Ja, det hoppas jag verkligen.
Vi var bjudna på kaffe och tårta hos Oscar o Henrik idag men fick tillbringa mesta delen av tiden inomhus, Det regnade och blåste kalla vindar ute. Men fikat var såklart fantastiskt i alla fall. Både med sällskapet och smaken....

 
Kolla tårtan. En svartvinbärsmoussetårta! Mums, så god den var. Tur man har en son som är bagare.... Tårta full med antioxidanter och andra nyttigheter. Glutenfri dessutom...
 
Vad har annars hänt i helgen? Ja, vi har träffats i släkten. Och vi har haft nattgäster här från amerikat. Trevligt som vanligt. Jättebra att få öva på engelskan ibland. Vi hade bra väder med så vi hann med en liten promenad tillsammans innan vi körde dom vidare till nästa släkting. Späckat schema har dom...mycket dom vill se och uppleva i Homeland.
Under eftermiddagen åkte jag runt till några nybakade studenter och gratulerade. En liten grattisrunda. Ja, faktiskt ganska kul att åka runt och se de olika kalasen. Hur folk firade sina studenter i trädgårdar runt om. Glädje, ballonger, foto på den glada studenten, dukade bord med mat och gott. Ja och skapligt väder så de kunde sitta utomhus. Somliga i tält medans några vågade satsa på mat under bar himmel. Lyckat och trevligt.
 
På kvällen flyttade vi betesdjuren till nytt bete här på gården. Vilket roligt gäng dom är. Så otroligt sällskapssjuka. Dom kommer direkt då vi kommer fram till dom och går på led efter oss då vi kommer med traktorn och vattentunnan till dom. Så fick dom totala frispelet och var sååå glada i det nya betet, bara sprang varv efter varv omkring oss. Tämligen mysigt med andra ord. Där stod vi och plockade smultron i hagen till ljudet av tunga klövar som dundrar mot marken då dom kom farande i full fart. En av kvigorna testade att smaka på min klänning, eller snarare suga.... Ja, jag tror jag skulle vara välkommen att ligga och vila hos dom då dom vilar..så keliga verkar dom vara. Roliga djur. Kommer nog att sakna dom i höst, känner jag redan nu.
Den som däremot inte gillar dom är vår beagle. Hon är fullständigt livrädd. Vågar inte gå i närheten av dom. Vilket jag tycker är helt okay. Hon behöver inte vara kompis med dom.
Nu ligger jag i sängen och samlar kraft och försöker ladda för morgondagen. Ska försöka få igång trimmern och ta tag i allt förvuxet gräs som finns här nu runt hus och diken..... Puh, ingen återvändo. Bara det är uppehåll och inte allt för varmt.
 Det blir så fint då man håller rent runtom. Snickaren blir färdig här nu i början av veckan, sedan återstår mitt målande av halva huset och altanen. Och så ska det fixas runt om altanen förstås, grävas och grusas och sås frö etc. Det får vi se när vi kommer till skott med. Sedan kommer jag till att börja få sätta ut växter och plantera rosor etc. DET blir kul. Åh jag längtar redan.
Men nu ska jag sova..... och ladda batterierna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.