Translate

söndag 7 juli 2013

Fridfull söndag

Sov i soffan i natt. Bara för att få njuta av hundarnas sköna andetag mot mig. Och jag sov så gott. Även att jag vaknade flera gånger så var det så skönt att lyssna till deras snusningar och snarkande och få somna igen.
Vilken frid det ger att få sova. Vilken lycka att vi får sova. Hur skulle det se ut om vi inte fick sova, någonsin? Kaos, snabbt kaos.
Har ätit frukost på altanen och läste senaste nytt på facebook. Så fastnade jag i Kristians blogg, du vet han som jag skrev om häromdagen. Han som är så sjuk. Idag var det ingen rolig läsning, han svarar inte längre på behandlingarna och läkarna kan nog inte göra mera för att bromsa upp det oundvikliga slutet. Så sorgligt, så vemodigt. Efter att ha hört hans sommarprogram så hör jag hans röst då jag läser hans tankar på bloggen. Jag hör hans sköna sjungande dialekt och hans stämma har för evigt etsat sig fast i mitt inre. Han får verkligen beröra och lämna många fotspår under sin resa.

Det har varit för mycket tråkigheter nu, en längre tid, det ena efter det andra. I folkmun så pratas det om var man ska åka på semester, hur få veckor man fick semester samtidigt osv osv.
Gott. Men i livet grumlas dessa glädjeämnen så då jag får höra hur än den ena , än den andra inte mår bra. Bara nu senaste veckan flera som inte längre svarar på behandlingarna. Vad är det för värld vi lever i? Ikväll är det parentation, för Ingemar! Vad är det för liv vi lever?

Ja, nu blev det bara vemod och klagan i mina tankar denna vackra söndagsmorgon. Men så skönt att få skriva av mig. Blir du trött på mina tankar så får du hoppa längre ner i texten. Något roligt ska jag väl kunna få ur mig.

I går kväll satt jag med metspöt ensam ute på udden här och bara njöt. Fick en liten abborre men den tyckte jag för synd om och dessutom var den så liten så det var inte lönt att laga till den. Den fick en ny chans att simma fritt. Bara så, kunde jag i ett snabbt andetag ta beslutet, skulle den få simma vidare eller inte? Och det kändes så gott då jag släppt tillbaka den i sjön.
Kvällen var fantastisk och jag njöt faktiskt av min ensamhet. En stillhet och ro i viken, på gården. Nyklippt gräsmatta, landat och bestämt mig för att inte göra mera nytta denna dagen. Sådan frid. Bra för såväl kropp som själ. Satt på altanen fem i tio och lyssnade på väderleksrapporten och kände att jag kunde summera den dagen som slut också.

Ja, men hur gick då loppisarna? Jo, jättekul och massor med folk. Fascinerande var kommer alla människor från? Någon nämnde siffran tre tusen personer, per loppis!
 
Här inne bland borden irrar folk runt och letar och river bland grejerna och prutar och bjuder om varandra. Ja ett dråpligt skådespel är det. Värst är det helt klart vid tyg bordet. Där river äldre damer, ja verkligen äldre damer åt sig alla fina lakan och dukar med spetsar på. Underligt kan tyckas, dom borde väl ha sin del vid det laget?
Då jag kom dit igår var det ett par män som stod lite på sidan om och samtalade och jag kunde inte undgå att höra den ene mannens klagan:
-Ja, är det som det brukar så är det väl samma kärringar i år som rusar och sliter i sakerna! Det är ju inte roligt längre!!!
Ha ha, underligt fenomen.
 

 
Långa bord fyllda av prylar, både uppe på och under. Håll i saken och ge ett pris då du finner någon att betala till. Är det flera som vill ha samma sak så blir det budgivning om det!
På den ena loppisen frågade jag var allt kommer ifrån, alla saker. Han sa att allt ges till hembygdsföreningen, dödsbon och annat, det som inte säljs under denna loppis skänks sedan vidare till Erikshjälpen så inget slängs. Bra eller hur?
Gjorde jag då några fynd? Ja såklart. För knappt två hundra kronor köpte jag:
två taklampor (kunde inte bestämma mig för vilken av dom två jag ville ha)
lite mattallrikar, serveringsskål Gustavsberg, serveringsfat Rörstrand, tre lyktor till altanen, en ljusbärare i smide för vägg altan, dukar, tyg till en gardin, en halv hink med färgade glasstenar som jag ska ha som prydnad någonstans utomhus.....mm.
Inte illa eller hur? Träffade min tidigare frisör och han undrade om jag gjort några fynd. Jo, sa jag, jag har hittat flera saker som jag inte visste att jag behövde! Jaha, är det så man säger sa han och skrattade.
Ja, ett roligt nöje och ett roligt sätt att möta folk. Och vädret var ju helt toppen också.
Vädret är toppen idag med så nu får jag inte sitta här inne längre. Nu ska jag ut på sjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.