Translate

måndag 1 juli 2013

Så är vi inne i Juli månad.

Måndag morgon, klockan är halv fem. Utanför fönstret kvittrar fåglarna inför en ny dag. Solen börjar visa sitt ljus över berget och det ser ut att bli en fin dag. Vilken unnest att få vakna.
Häromkvällen då jag stod ute och lagade mat höll fågelungar konsert för mig. Sånt spel dom hade för sig. Jag såg dom aldrig men ljuden var fantastiska från dessa små varelser.
Patrik har precis åkt iväg och strax kommer David in för att äta frukost också innan han ska till sitt arbete. Han har sovit ett par nätter i sommarstugan nu. Mysigt att ha honom nära också en sväng.
Nätterna är ganska råa och "kalla", i alla fall framåt morgonen så därför har vi fått elda lite i stugan på kvällen. Jag gick ner före David i förrgår kväll och tände en brasa. Jag satte mig i soffan och hundarna la sig bekvämt till rätta vid mig och jag bara njöt av stundens lugn.
Denna plats på jorden har ett så fantastiskt fridfullt lugn över sig. Här har ingen varit inne sedan förra hösten. Här har allt stått orört under hela vintern. Men klockan har tickat på, tiden har inte stått stilla. Hur vi än gör så går tiden vidare. Och jag slogs av hur mycket som har hänt under dessa månader.
För ett år sedan satt vi och planerade vår renovering av huset i Målviken, vi drömde om en altan. För ett år sedan var vi i en helt annan situation och tid.
Nu har vi landat. Nu har vi kommit tillrätta i vårt Målviken. Nu har vi vår altan. Och vi har funnit vårat liv här på gården. Ute i betena går det djur och håller markerna öppna och fina. Nu kan jag ta fram mitt metspö igen och känna friden av att stå och meta från bryggan eller udden eller varhelst jag vill stå.
Kanske inte så underligt att jag känner mig trött. Det har varit ännu ett intensivt år. Nej, jag har nog anledning att känna viss trötthet i kropp och själ.
Ja, apropå fiske ja. I går metade jag faktiskt. Och fick upp en jättefin abborre. Ja, det nappade flera gånger men då var det så små abborrar så de kunde jag släppa i igen.

 
Tala om livskvalitet, ja i alla fall för mig. ( Inte lika muntert för abborren. ) Att få dra upp en abborre och gå direkt in och steka den till kvällsmat. Vi var förvisso fem personer till denna måltid så det blev inte stor bit per person men ack så gott.

Vad ska då hända idag? Ja, jag ska försöka samla kraft och ge mig upp på altantaket och slipa och måla det stora fönstret, eller snarare bågarna runt fönstret. Liksom en av de nya dörrarna som också ska bli gröna. Egentligen inte så jobbigt att göra, mest pilligt och tidsödande. Men det kommer att göra mycket på helheten tror jag att få dessa delar gröna liksom de andra dörrarna och fönsterkarmarna på huset.
Så måste jag hålla mig vid skrivbordet en stund och betala lite räkningar. Och jag ska bege mig till Örserum och handla, princip slut på mjölk och annat nu. Ja, jag har en lista både på att handla och att göra. Bara att hugga in i.

Men först vilar jag nog en stund till innan David kommer in. Mjölken räcker nog precis till honom.
Önskar dig en riktigt bra dag. Och en fin månad. Juli, vår riktiga sommarmånad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.