Translate

onsdag 10 juli 2013

Datahaveri

Somliga måndagar är sköna att vakna till, andra börjar inte lika bra!
I måndags var det en sådan måndag som man helst vill glömma. Vi vaknar klockan fem av att det är något som låter, en dov dunk från angränsande rum. Vi spånar och börjar följa ljudet. Badrummet? Nej, Hallen? Nej. Kontoret? Ja! Datorn????!!!! JA! Åh nej, nu drog den sitt sista andetag. Jag fick tvångsavstänga den och med det är den tyst. För evigt tror jag.
Ack ja. Förstod att det låg mycket arbete för mig nu för att få till en bra dator igen med allt vi haft i den gamla burken....
En bra sak som hände var i alla fall att vi fick hälsa vår nya hyresgäst välkommen till det lilla torpet. Spännande. Hoppas att hon ska trivas jättebra där.
På kvällen åkte vi så till Jönköping för att bla köpa en ny dator. Men först lite oljor på swedol....och lite färg på John Deere.... och lite skruv o annat på biltema...klockan går.....
Vi landade på Media Markt i alla fall och påbörjar letandet i denna djungel. Fick bra hjälp men bara det att den ena efter den andra skulle gå hem....så till slut fick vi en kille som visade sig kände samma tjej som vi känner till......världen som vanligt liten.
Vi fick tag på en burk i alla fall och försökte också hitta mobiltelefoner men det misslyckades fatalt då mannen på den butiken hade ett tåg att passa och vi fick snabbt avbryta diskussionerna. Ja jag måste nog få säga att jag tycker att Teliabutiken där hade lite underligt kösystem. Vi tog en kölapp för företagare, (då vi ju är företag) funderade på att ta en för privat med men tänkte att det kan man ju inte med....( vi är ju privata också.)
En halv timme kvar till stängningsdags. Tre nummer från vår tur.... Inte många i butiken.... MEN den ene efter den andre går före oss. Även folk som har kommit in långt efter att vi kom in. Ja, detta slutar med att vi kommer fram till personalen med fem minuter kvar av öppningshållandet! Visar sig att var tredje kölapp man släpper fram är företag!!!! Alltså, hade jag tagit en privat lapp hade jag utan vidare hunnit lite längre i mobildiskussionerna!
Inte vår måndag med andra ord.

Så kom då tisdagen och jag var fullt medveten om vad som väntade. Installation av programvaror, tanka hem sparade filer och annat från hårddisken (som jag som tur är har det mesta sparat på) så jag tyckte jag var så laddad jag kunde vara.
MEN DU MILDE. Vilket tidsödande jobb och vilket strul. Jag jobbade med detta i tio timmar i går, med snabba pauser för att gå ut med hundar och slänga i mig något matnyttigt.
Det låter så enkelt att lägga in nya program i burken, bara att registrera koden....och vips så ska allt vara klart.
Men icke då. Jag kopplade ihop alltihopa och fick i gång maskinen. Jag fick till skrivaren, modemet, högtalare, mm. Registrerade nyckeln ( den otroligt långa sifferkombinationen ) för att få in Outlook, Word, Excel mm. Bra så långt. Men sedan började bråkigheterna. Microsoft vill att jag identifierar mig att jag är jag. Genom att skicka ett mail till min mailadress! Men den kom jag ju inte in i då burken var trasig!
Telias webbsida. Ja visst ja. Logga in mig där....funkar inte.... fel lösenord, efter lång stund av funderande och klurande så fick jag den geniala ideen att be Telia om ett nytt lösenord. Tänker att det kan dom skicka till min andra mail......MEN NEJ, då går det nya lösenordet också till den andra adressen. Vilket leder till att jag över huvud taget inte kommer åt något.... Ringer Telia igen. Nja, han kan få fram lösenordet men han kan inte ge det till mig. Det får han inte. Det är ju inte mig abonnemanget står på. Hur gärna han än vill....... Jag måste ringa Patrik och han får ringa in och förklara ärendet och be om lösenordet.........en timme till går......går såklart inte att få tag i samma person som jag har pratat med, som redan vet vad som gäller,,,,nej det går till någon vemsomhelst....och han får leta efter den anteckningen som den första ska ha skrivit....hittar den inte utan efter visst förklarande så hittar han lösenordet och Patrik får det i telefonen! Bara för att han har en mansröst!!!!! Det är ju inget som bevisar att han var just Patrik.....
Ja ja, jag fick lösenordet och kunde gå in via webben och bekräfta att vi är vi.....
Så ska det tankas hem och uppdateras och fixas och grejas. Patrik ringde flertalet gånger under dagen och undrade hur datorn fungerar. Går den snabbare? Trodde väl att detta skulle vara gjort på ett par timmar, men inte för en lekman som jag inte.
Det sista i går kväll höll jag på med Telias virusskyddsprogram. Nästa roliga sak. För att tanka hem det behöver jag en programnyckel som jag får om jag sms ar ett ord till Telia på ett visst nummer. Men då måste jag veta vilket nummer som hör till det abonnemanget och ha det kortet i en telefon...letar bland kort och nummer jag har,,,,testar med tillfälliga kort vi hade under flytten hit i höstas då vi testade Telia. sladdar och telefoner och datorer överallt. Känner mig så totalt slut i knoppen. Sätter in kort i min mobil och springer runt huset här för att få täckning och kunna skicka sms et. Lyckas inte. Ja, dessa suportrar på Telia måste få sig många goa skratt också åt alla virriga människor som ringer. Den sista jag hade i andra luren i går var så tröstande så då han nog hörde hur trött jag var. Ja, käre vänner.
Nu har jag fått till bokföringen och mailen och de program jag behöver. Det som återstår idag är att få bra flöde mellan banken och oss. Får nog bli ett samtal dit idag.
Tänk vilken skillnad det var förr, på den gamla tiden, då det satt en växeltelefonist i ena änden och kopplade samtalet vidare, man hade på sin höjd en telefon, det var det hela. Dagens djungel av allt som vi anser oss behöva är ju helt enorm.
Avslutade kvällen igår med att leka bonde och stängslade och släppte in djuren på nytt bete. Sedan var man skapligt trött i kropp och skalle.
Efter att ha sovit några timmar är jag nu redo för nästa dag- sommarfika med våra anställda, visa grävmaskinisten hur vi ska få till trädgården, vidare med datorn och mycket mera.
Glad att ha kommit så långt som jag har i alla fall. Visste att stunden skulle komma då datorn drog sin sista suck så det var inte oväntat.
Hoppas på en bättre dag idag och en mycket bättre måndag nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.