Translate

fredag 19 juli 2013

Irrhönan Maggie

Ja, som en irrhöna känner jag mig verkligen. Springer från det ena till det andra. För att få något klart är det oftast bäst att koncentrera sig på en sak i taget, men vad gör man när man ska vara överallt på samma gång?!!!
Nu har jag i alla fall slagit mig ner på altanen och tänker försöka sitta stilla några minuter.

I går blev jag äntligen klar med målningen av undersidan av taket på altanen. Efter ett antal timmars arbete och ca 25 liter färg! Otroligt vad det sög. Men bra blev det.


 
Så här ser det ut på altanen nu... så gott. Bara lite rödfärgning kvar och lite annat smått. Men det stora är klart. Tänk att jag målat ett helt hus, det trodde jag inte att jag skulle klara av.



Idag har vi haft hjälp av sonen och monterat upp den stora markisen över soldäck. Och vi fick faktiskt till det. Det svåraste är nästan att hålla Patrik ifrån sysslor då han har så svårt att låta bli att lyfta, fixa och greja. Han har ju åkt på en rejäl omgång med ryggen men det har jag väl redan klagat om antar jag. Han går ännu som en snedvriden gammal, mycket gammal man. Har varit hos kiropraktorn tre gånger och blir ju sakta bättre men ack så envist det var denna gången.
Ni skulle ha sett oss i förrgår föresten! Hade det kommit på youtube hade det garanterat fått många tittare! Under dagen då jag målade så försvann Patrik. Jag hade ju förmanat honom att ta det lugnt och vila. Men så var han borta. Jag ringde honom, inget svar! Då får jag ju såklart massa hemska ideer i huvudet, har han nu ramlat och ligger någonstans o tappat telefonen!???? Typiskt mig.
Men efter ett par försök svarar han och då ser jag honom komma linkande nerifrån sjön. Med sina skidstavar, det är ju det stöd han har nu för att kunna gå.
Då har han alltså varit nere i sjön, med sina skidstavar och grejat med den gamla ekan som vi har vattenfyllt för att få den tät. Och då hade det ju inte burit sig bättre än att han tappade telefonen i sjön! IGEN! Inte första gången. Denna gång låg den på sjöbottnen i fem minuter men tänk att den kom igång och faktiskt fungerar ännu! Trots att det inte är en vattentät sort. Otroligt.
Ja, hur som helst. Frampå kvällen ville han att vi skulle flytta på båten och försöka få ner den ännu mera i vattnet. Sagt och gjort. Envis som han är så går han ut i vattnet med sina stavar, sätter sig på fören i båten och stakar sig fram med hjälp av stavarna läng sjökanten. Tror du det såg roligt ut eller??? Ja, så blev det då mitt första bad för i år. Inget att välja på, bara att ge sig ut och göra vad jag kunde för att underlätta för honom.... Då får Patrik den briljanta iden att jag ska kliva upp i båten också. Jag säger att det inte går, då sjunker den ännu mera. Men nejdå, det går visst tror han. Ja, min man måtte tro att jag fortfarande väger 25 kg, vilket jag för övrigt inte har gjort så länge vi har känt varandra.
Sagt och gjort, jag försöker att snabbt kliva i båten och ta mig till aktern. Med det resultatet att hela båten sjunker, helt och hållet! Ja, det var ju det jag sa!
Nu tog jag saken i egna händer och simmade resolut med den vattenfyllda båten bakom mig genom hela viken för att kunna binda upp den på ett bättre ställe. Jag la i stenar som tyngder i aktern så nu ligger den lågt! Med vatten ända upp till relingen. Så bra så.
Då jag simmar där kommer David ner till sjön. Han får då se hur hans käre far kommer gående med stavar genom vassen, i sjön! Och mor simmar bogserandes en vattenfylld båt!  Ja käre vänner.
Mycket ska hända innan öronen ramlar av.

Ja, innan fredagen går över till kväll ska jag nu ta och bredspackla min man, som en kompis sa. Med Voltaren. Mycket Voltaren, på ryggen. Så får han inta viloläge en stund. I morgon kanske det blir en tur igen till kiropraktorn. Och trängas i Gränna. Uj, uj vad mycket turister det är där nu. Man försöker verkligen att bara köra på bakgator och absolut inte ställa bilen på Brahegatan, det är ju turister överallt. Ja, härom dagen kom föresten en tysk folkvagnsbuss och körde rätt genom gården, förbi gödselplattan och vidare ut i kohagen. Dom kom ganska snabbt tillbaka och undrade lite försiktigt om det fanns någon camping här! Ha ha. Nej inte här bland korna i alla fall.
Hoppas du får en bra helg nu. Jag hoppas få njuta av altanen i helgen. Och förbereda mig för nästa veckas grävning, då blir det spaden som gäller och köra traktor. I alla fall som det ser ut nu för Patrik. Får väl kedja fast honom vid solstolen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.