Translate

söndag 5 augusti 2012

En härlig semesterdag

Ja vilken härlig dag det blev, då vi tog en heldag till Söderköping med våra goa vänner.


Solen sken från en klarblå himmel. Kunde inte vara bättre.
Efter en trevlig bilresa landade vi hos Viktor, vår kompis som numera jobbar i jaktbutiken i Söderköping. Där gick vi ett par timmar och strosade runt bland bössor, kläder och diverse andra små roliga saker. Jag investerade i en liten kompass, ca tre centimeter stor! Perfekt att sätta på jackan då jag går i drevet i höst.
Så lunchade vi på en resturang vid torget, tillsammans med Viktor. Kul att träffa honom, vi har ju tillbringat en rätt stor del av vår tid tillsammans på Näs.
Vi strosade vidare upp längs Göta Kanal.

Gick längs kanalen och studerade slussen. Ett fascinerande fenomen.
Utanför glassrestaurangen ringlade sig en super lång kö av förväntansfulla människor som skulle köpa den speciella Söderköpings-glassen. För oss räckte det med att se kön för att snabbt bestämma oss att inte köpa glass där, spelar ingen roll hur känd den är. Icke. Vi satsade på kaffe längre bort längs kanalpromenaden istället.
Och vet du vad, då vi går där och filosoferar och tittat på de ståtliga båtarna, hjälpte en fin skuta att lägga till,,,,,då hör vi en person säga till en annan:
-Där står folk och köar och det bara för vanlig Sia glass. Här borta däremot, där är det hemmagjord glass!
Ja men så passligt då. Dit gick vi .
Och där var det INGEN kö att tala om!
GLASS.
Underbar glass. Helt magisk glass.
Så satt vi ute i solen med en varsin glass, min med husets special och toppad med lite mjukglass.
Och en god kaffe. Suveränt.

Strosade vidare längs gränderna och fann en tygbutik där vi fyndade lite tyger.


Under tiden vi tittade och kände och klämde på tyger såg våra män ut så här!
Tala om avslappnade. Ha ha.

Ja summa sumarum så blev det en supertrevlig dag. Hellyckad.
Man behöver inte alltid åka långt borta för att få njuta av vad Sverige har att ge. Söderköping blir det nog fler gånger.

I går firade vi min älskade svärfar. Första födelsedag i lägenhet för honom. Kändes annorlunda men väldigt trevligt blev det. En stor bukett gladiolus och tårta hade vi med. Tårta hör till livets goda enligt min svärfar. Så han fick en riktigt stor tårta. Hallontårta, bakad på Haglunds i Gränna.

I går åkte vi tillbaka till lugnet i stugan. Sitter nu här och blickar ut över sjön efter en väldigt skön natts sömn. Jag sover så otroligt gott här, avslappnad.
Ja, den här stugan är min fristad nu, hade jag inte haft tillgång till den i sommar så vet jag inte hur det hade gått.
Hoppas du får en bra söndag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.