Translate

fredag 5 oktober 2012

Dansande fötter

Ha ha.Måste få berätta vad jag gjorde i går kväll-
Efter en smått kaotisk dag då vi fått en elak trojan i företagets dator och fått åka in med den till en duktig data-doktor i Jönköping så kom jag till Målviken under sen eftermiddag. Snickarna hade åkt hem efter avslutad arbetsdag.
Och se, där låg ju köksgolvet på plats, så och i farstun. I min ensamhet var jag bara tvungen att ta av mig barfota och "dansa" en sväng på golvet och känna efter om det var som jag hoppats på.......Och det var det. Det var helt fantastiskt. Så skönt att se något färdigt. Jag var som ett barn på julafton.

Idag har jag spacklat vidare och slipat, detta eviga slipande, där man blir helt hostig och trött i armar och axlar men som är ack så viktigt för ett bra slutresultat.
 Vi började också såga upp i väggen för det stora fönsterpartit som ska in där. Än en gång kom det fram underbart vackert timmer från en svunnen tid. Vi såg tom kanten där den första stugan måste ha slutat. Mystisk känsla då man sågar i virke som man vet att tidigare generationer har sågat och satt på plats, tyvärr så hann jag inte träffa Patriks farfar David , som en gång tog i dessa tunga reglar.  Vi kommer såklart att spara dessa utsågade timmerstocks bitar, måntro vad man kan göra av dom? Det får framtiden visa, jag har mina drömmar.

Så ringer då telefonen- Den duktige data-doktorn. Han har fixat datorn och allt finns kvar. Åh så härligt. Så skönt, detta världsliga men ack så viktiga. Tack Håkan för din snabba hjälp. Dagens ros till dig.
Så det blir en snabb resa till Jönköping för att hämta hem maskinen och ikväll är den igång igen, som om inget hänt.
Varför blev det då fel? Ja, så vitt vi förstår så måste en elak trojan ha lyckats slinka in i datorn via ett mail eller dylikt, fast vi försöker att inte öppna sådant vi inte känner till.  Inte lätt inte. då det är så svårt att veta vad som är menat till oss och inte. Jag var rädd att jag hade virrat till det med antivirusprogram nu då jag bytt abbonemang men så var visst inte fallet.

En annan positiv sak som hände idag var då jag ringde till Onkologen i Jönköping för att förnya mitt recept på medicinen som jag äter nu under fem år som sista åtgärd för att bli kvitt från bröstcancern.  Jag har ca tio tabletter kvar och då jag var på apoteket häromdagen hade såklart receptet gått ut i mitten av september! Såklart!
Denna helt underbara sköterska bemöter mig på ett suveränt sätt här på onkologen, ger mig en tid för återbesök med en läkare som jag har träffat vid ett par tillfällen tidigare. Så go va hon. Får faktiskt så snabb tid så jag räknar ut att jag inte behöver förnya receptet idag utan klarar mig , kanske på dagen, på de piller jag har kvar.
På tisdag ska jag på mammografi i Nässjö. Som vanligt kluven känsla då jag kan minnas tillbaka hur det kändes  då jag åkte dit med knölen fortfarande kvar i bröstet hösten 2009. Men nu ska det säkert vara bra- Gott att få komma dit och kolla upp det. Och så ska jag försöka hälsa på en god vän som bor i Nässjö. Har blivit nästan en liten tradition att åka till henne dessa gånger.

Tack för denna dagen. Vilken rikedom att få vara med i livet. Oscar skickade mig en glad hälsning ikväll. Dom säljer min bok på konditoriet i Stockholm där han jobbar, då det nu är  Rosa bandet månad. Bröstcancer månaden oktober.

Men nu lär jag varva ner, Nu stundar en helg med måleri och spackling etc etc. Fritt fram då hantverkna har helg. Och i morgon hoppas vi på hjälp från David och hans kompis. Byggställning ska plockas ner osv.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.