Translate

lördag 27 oktober 2012

Jaktlunch-helg

Lördag morgon. Lägesrapport. Klockan är halv sju, Patrik är på språng och jag kunde inte somna om. Trots att jag låg nerbäddad under både täcke och en skön pläd.
Utomhus runt nollan och inomhus sjutton grader varmt! Så nu vet vi läget...

Sitter nu i köket och brasan sprakar så gott från den öppna spisen. Ljusen brinner på bord och i takkrona, ja, jag har det rätt gott faktiskt..
Sommartiden är visst slut i helgen. Och det känns logiskt med tanke på kylan. Vi hade ett underligt väder i torsdags kväll. Då snöade det , haglade och samtidigt åskade det. Underligt. Har varit med om detta fenomen en gång tidigare. Och då var det än senare på året. Faktiskt så sent som julveckan för några år sedan. Jag krattade löv här på gården , samtidigt som det snöade och åskade. Underligt hur det kan bli så. Jo, du hörde rätt, jag krattade löv, trots att det var december. Om du har sett den här gården och vet vad det innebär att kratta löv så förstår du. Jag var då ensam om den sysslan och löven satt länge den hösten. Blir ju lite olika år.
Ja, jag saknar inte den sysslan kan jag säga. Har lite här ute på tomten jag ska ta hand om bara, gott.

I helgen ska jag styra med lunch till ett femtontal gäster, jaktlunch. Alltid lika spännande att få till det i lagom tid och lagom mycket osv osv. Men det brukar fungera bra. God planering innan så ska det rulla på. Dagens lunch består av Flottarpanna på älg med kantareller, lök och messmör mm. Stekt på Murikan ute i det fria. I morgon blir det soppa och hembakt ost-snurre-bröd.
Tyvärr får jag under rådande omständigheter stå ut med att köpa kakor till kaffet. Brukar ju bjuda på något gott hembakat såsom chokladbiskvier eller annan smarrig kaka.

I övrigt så lär jag hålla mig i Målviken så mycket jag bara kan och orkar i helgen för att måla vidare. Nu drar det ihop sig som snickaren säger. Ja, än återstår mycket innan vi kan flytta in men det rör verkligen på sig. I torsdags kom firman som skulle sätta i tankar och jordvärmesystemet så nu är det på plats. Elektrikern var där i går och satte i första spottarna i kökstaket. Golven är lagda och de flesta dörr- och fönsterfoder är på plats. Jag jobbar med sista fönstret för i år. Har ett par innerdörrar kvar att ge mig på och så massor med måleri förstås. Nu börjar vi se hur det kommer att bli och det känns jättespännande och helt underbart.

 
Ännu återstår några sådana här roliga väggar. Tretex! Vilken hemsk uppfinning. Helt hopplöst material att jobba med. Men det hade säkert sin funktion att fylla på den tiden det begav sig. Det gav nog värme kan jag tro. I detta rum bodde drängen på fyrtio talet, jag funderade på vilken av de fem tapeterna som jag hittade, som han hade som väggprydnad den tiden han bodde där. Intressant.

 
Här har vi ett av de gamla rören från elementet. Nu ska det tätas....

 
....isolering, stålull och husfix till att börja med. Då ska det väl bli tätt, eller?
 
Ja, det är många små saker som ska göras som kanske inte tar sådan tid men ändå ska ske i rätt tidpunkt.
 
Men nu lär jag ta tag i denna dagen. Tvätta mandelpotatisen så den är redo för ett kok och hacka löken osv.....
Önskar dig en riktigt bra helg.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.