Translate

tisdag 21 maj 2013

Redan tisdag kväll

Jaha, var tog helgen vägen då? Och början av veckan? Är ju snart halva arbetsveckan gjord redan......
Att tiden går så fort måste bero på att jag njuter av livet, eller?
Vi sådde klart här i Målviken i lördags så nu får det växa för fullt. Och nu har ju regnet kommit passligt också så nu skjuter det iväg på åkrar och i markerna.
Lördag kvällen kom Oscar och gänget hem och vi grillade på altanen för första gången. Ja, vi satt faktiskt ute på den nya trappan och åt. Gott och trevligt.
Kvällen fortsatte framför tvn då det ju var finalen i eurovisionsschlagern. Och vi gick in för den som aldrig förr. Vi gjorde flaggor och vinkade och hejade på för fullt. Barnen var på topphumör såklart.
Och så fick vi tårta. Oscar hade bakat en jättegod tårta som han hade med sig. Och den var såklart jättegod.

 
Visst är den vacker.
 
Söndagen bar det av till Alingsås för kusinträff. Jättetrevlig dag och roligt att få umgås och bara vara tillsammans.  Vi fick såklart massor med god mat för att inte tala om den fantastiska kakbuffen. Och den härliga desserten. Ja, käre nån så bra vi har det. Äta och må gott.
Sedan blev det som det brukar bli. Jag fick äran att köra hem! För ovanlighetens skull i ösregn! Med sovande medressenärer!  Av någon underlig anledning så brukar det bli så, på väg till kalas och bjudningar brukar mannen köra och då vi ska hem och alla är trötta , då får jag köra. Och det är heller inte ovanligt att vädret har blivit sämre då jag ska köra---- Hm! Ja ja, vi kom hem välbehållna i alla fall och laddade för att se finalen i hockey.
Och så vinner Sverige VM också! Vilken helg det blev. Grattis tre kronor. Superkul.
Ja det var helgen det. Nu är vardagen här och jag har målat och målat och målat lite till. Har ett femtiotal brädor till som väntar på mig i morgon. Sakta men säkert går det framåt. Jag ska dock inte klaga som får stå inne på en torr loge och måla och lyssna på radion. Värre för hantverkarna som får gå ute i ur och skur. Och de här två senaste dagarna har inte varit nådiga mot dom Regnet har stundtals fullständigt vräkt ner, vi skulle kunna ha ett riktigt gegga-krig här ute i jorden runt altanen!
 
Då jag har målat har jag samtidigt lyssnat mycket på radio. Det har nu varit mycket tal om vårdcentralernas senaste "fusk" med patienters sjukjournaler! Detta är ju inte klokt.
Alltså, för att få kunder/patienter till sina vårdcentraler så gäller det att få pengar och pengar får man mera ju flera saker en patient har åkommor för. Alltså ju fler åkommor som står i journalen desto mera pengar får den vårdcentralen. Alltså har personal skrivit in flera åkommor än vad patienten har sökt för. Vad leder då detta till? Ja, man behöver inte vara någon professor för att börja förstå vad det kan leda till. Tänk till exempel om jag söker för att jag har ont i hjärtat men dom skriver i min journal att jag förutom det har problem med någon kronisk sjukdom. Då kan ju läkaren göra sin bedömning utifrån det han läser, fast det inte stämmer, vilket ju direkt kan leda till att jag får helt fel behandling.
Eller att då jag söker en försäkring inte kan få den jag vill ha då försäkringsbolaget hävdar att det står saker i journalen som hindrar, då drabbar det ju mig direkt.
Forskare sa också idag att dom inte längre kan lita och dra ut statistik från journalen längre då den ju inte går att lita på, den stämmer inte längre.
Var är vi på väg? Vi snor ju in oss fullständigt. Vad är sant och vad är påhittat? Ska jag som patient gå in och rätta till i journalen, och blir jag i så fall trodd, det som redan står där, går det att radera?
Jag blir mörkrädd då jag hör detta.
En man som är sjuttiofem år som söker för en åkomma och säger att han tycker han ser allt sämre, så skriver man i journalen att han har en ögonsjukdom och vips så får man mera pengar för honom!
Vad är rätt och vad är fel? Vem har rätt? Kan vi ens förstå vår egen journal då ju inte allt i den är på språk som vi outbildade vanliga förstår? Nej, detta blir för mycket. Det borde vara straffbart att personal kan skriva osanna saker i vår journal. Det är ju förfalskning. På hög nivå. Väldigt hög nivå.
Ja, jag blev så frustrerad så jag ringde in till radion till journalisten som jobbade med detta. Vet inte om det kändes bättre för det men önskar att de fortsätter att gräva i detta. Borde inte få gå till på det här sättet.  Helt sanslöst.
 
Jaha, nu har jag så skrivit av mig också. Känns direkt bättre. Nu är det uppehåll och jag har tre hundar som har sovit stor del av dagen och bör gå ut en promenad. Moa vill helst inte alls gå ut då det regnar. Hon går på tå då jag bär ut henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.