Translate

onsdag 1 maj 2013

Äntligen Maj.

Åh så skönt. Maj är här och idag kunde jag faktiskt vara ute utan jacka en stund. Satt faktiskt till och med i solen en stund och bara njöt. Härligt.

 
Satt i solen och filosoferade och drömmer om altanen. I mina pippiskor,
 
Vad har annars hänt denna dag? Ja, vi började faktiskt dagen med att besöka killarna i Hullaryd och få avnjuta en god hembakt kaka. Varm käsekuchen på vit choklad och aprikos med kardemummamarinerade apelsiner och grädde. Det var fantastiskt gott såklart.
Fick en spännande vandring i deras trädgård, Oscar har massor på gång i krukor och lådor. Grönsaker och blommor av olika slag. Ja, det händer hela tiden saker där de går fram.
 
 
En av alla blommor hos Oscar o Henrik.
 
 
I eftermiddag har vi burit plank. Tagit fram virke så hantverkarna har då det blir dags igen. Trall till altanen osv. Evigt bärande men det kommer säkert att bli jättebra.
 
Åh jag måste ju berätta att jag fått besked om min röntgen också. Jag var ju och gjorde skelettröntgen den 23e och inom en vecka ska man ha svar. Men då veckan gått så började jag bli frustrerad så då ringde jag själv. Så vitt jag förstod så är dom underbemannade och har inte läkare så det räcker till. Därför fick jag inte svar. Men sköterskan läste sig fram och jag fick veta att skelettet var normalt. Inget konstigt där. Skönt eller hur?
Så vad mina domningar beror av vet jag ännu inte men skönt att ha koll på benranglet mitt i alla fall.
Än en gång så kan jag tycka att jag som patient får vänta allt för länge, så onödigt att behöva gå och fundera på detta. Är det bara tiden som inte räcker till eller vad är det som felar i vårdens labyrinter?
Enligt hon som gjorde röntgen så ska läkaren där på avdelningen titta på dom samma dag så då bör min läkare ha svar inom några timmar. Och inte tar det så väldans många minuter att ringa ett samtal till mig. Eller? Men jag vet ju inte. Och jag vill för allt smör i småland inte klaga på min läkare eller sköterskan som gör ett fenomenalt jobb. Men någonstans är det fel.
Frustration och slöseri med energi som jag kunde lagt på annat, än en gång.
 
En annan sak jag funderar mycket på nu är huruvida vi ska göra med vaccinationen mot fästingar? Vi tog två sprutor förra året så vi har en kvar i år. Så är vi fullvaccinerade för tre år framåt tror jag.
Men så igår började jag läsa lite om biverkningar av detta vaccin och blev minst sagt fundersam om det verkligen är klokt att utsätta sig för vaccinationen! Vem ska man tro på egentligen.
Är det så bra som dom säger? Ger det så bra skydd?
En artikel jag läste slutade med att en läkare hade sagt att -Svenskarna är sjuka som dom är och behöver inte vaccinera sig för att bli sjukare.
Hm. Vad göra?
Han menade på att man utsätter sig för mera risker med vaccinet än utan. Risk för alzeimer och parkinson mm.
 
Ja det är inte lätt att veta vad som är rätt eller fel.
Men en sak vet jag nu ändå. Jag måste släcka lampan nu och sova. Hög tid. I morgon stundar mycket arbete. Så jag önskar dig en god natts sömn också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.