Translate

fredag 20 september 2013

Hösten är här

Ja nu har verkligen hösten kommit. Ute i viken går dimman med sina vita vingar över vattenspegeln. Så vackert. Solen belyser hela skådespelet. Trädet omkring börjar alltmera färgas i regnbågens alla färger. Så vackert är det.



Underligt numer då jag loggar in på bloggen, förut har jag alltid börjat med att läsa Kristian Gidlunds blogg. Underligt att förstå att han inte kommer att skriva mera där........

Från det ena till det andra. På senaste tiden har det slagit mig hur starkt barnen kommer i samhället. Vad menar du nu kanske du tänker? Jo ja menar att barnen märks på ett nytt sätt i samhället idag. Deras geniala ideer ploppar upp här och där. Tex härom veckan då ett par barn i Tranås ville protestera mot att deras kompis blev mobbad, då satte dom på sig en grön tröja. Och vips så skulle alla gå i grön tröja för att visa att man tagit avstånd mot mobbning. Genialiskt så säg! En enkel och solklar ide´. Det spred sig så vecka 38 ska visst gå i grönt tecken fortsättningsvis också. Där behövdes inget dyrt projekt från vuxenvärlden för att sätta fokus på problematiken med mobbning, det räckte med en tröja.
Nja, riktigt så enkelt är det säkert inte. Såklart har dessa barn fått ta del av tankar och lärt sig vad det handlar om att vara medmänniska, kanske via projekt, men kanske främst via vuxna och jämnåriga förebilder. Vad vet jag.
I går fick vi höra om tioåringen som protesterat mot HMs uppdelning av kläder för tjejer och killar i affärerna. Hur hon fick gå på "killavdelningen" för det var där hon hittade kläderna hon ville ha! Hon ville säga sitt och skrev ett brev , direkt till HM och nu står det på förstasidorna i både Sverige och andra länder! Häftigt eller hur?
Någonstans känns det som att jag kunde önska att vi mera kunde fråga barnen redan från början! Hur vill dom ha det på klädavdelningarna? Vad har dom för ideer för att motverka mobbning?
Ja, det är säkert många nu som blir arga för att dom visst sätter barnen först och tycker att jag är ute och cyklar. Må så vara.
Men jag vill tro att barnen faktiskt ofta vet vad dom vill och kan ha smarta svar, kanske än mer i dag än då jag växte upp. Barnen är så informerade och medvetna idag.
Hur vill barn vara med då ens förälder tex får en svår sjukdom? På vilket sätt vill barnen känna sig delaktiga? Ja, det finns säkert barn som har kloka svar på det med. Fråga dom! Så kan vi ta några utredningar mindre och minska på antalet gissningar hur vi vuxna tror barnen upplever det hela. Och lägga krutet på det väsentliga, att vårda och ta hand om varandra.

Jaja, nu har jag skrivit av mig morgonens tankar. Nu ska jag ut med hundar och få igång kroppen. Under dagen hoppas jag hinna åka och hämta blomsterlökar som jag har beställt. Så roligt. Från en internetbutik som jag nästan bor granne med....
Trevlig helg önskar jag dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.