Translate

lördag 14 september 2013

Kyrkoval

Ja i morgon är det visst möjlighet för oss medlemmar i svenska kyrkan att välja vilka vi vill ha som förebilder där. Kyrkvalet. Lätt att det kommer på sidan om allt annat som händer i samhället men ack så viktigt känns det som. Det talas om att Sverigedemokraterna storsatsar där nu för att få in en än större fot i vårat samhälle. Vill vi det?
Jag vet inte mycket om dom som parti. Men jag vet att jag inte vill ha några i vårat samhälle som ser sig mer värda än andra. Som sätter sig på högre piedestal för att dom är svenska etc. Jag vill ha ett samhälle där alla har samma värde.

Såg nyss ett inlägg från Betne´r på youtube där han säger vad han tycker om vårt ansvar som medlemmar i Svenska kyrkan. Han sa bland annat att på Jesu tid så umgicks ju Jesus med tullindrivare och horor osv, han brydde sig om de som inte hade samma trosuppfattning som han.
Och Jesus ska väl ändå vara en förebild för oss inom kyrkan och helst utanför också. Kyrkan ska kunna vara en motor för integration i vårat samhälle. En plattform för alla. Vad ska vi annars ha kyrkan till för?

Jag håller med. Vi har ett ansvar. Jag är inte duktig besökare i svenska kyrkan men vill ändå vara kvar där känns det som. Men det är klart att blanda in för mycket politik innanför dess väggar, det ser jag inte som något plus på något sätt. Varför har det blivit så?  Är inte kyrkans viktigaste funktion att finnas för människan, oavsett varifrån hon / han kommer, hur hon / han ser ut, vilket språk hon /han talar, vilket handikapp hon / han har etc etc. Måtte vi slippa se kyrkorna stängas för somliga medmänniskor i vårat samhälle. Vi måste hjälpas åt att värna om en öppen kyrka, som välkomnar ALLA.
Med andra ord, GÅ OCH RÖSTA på söndag, du som har möjlighet. Tänk inte som så många andra att det spelar ingen roll om just jag inte röstar. Din röst kan vara väldigt värdefull.

Nu ska jag ge mig ut och skjuta. Ska på skjutbanan om ett par timmar och träna där. Hoppas du får en fin helg. Talas om att hösten kommer i morgon! Vi får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.