Translate

onsdag 4 september 2013

Klädparty.

Detta måste väl ändå vara en fantastiskt genialisk ide. Att ha hemmaparty och sälja kläder. För damer!!! Tala om lyxshopping. Till en början sitter alla och lyssnar på kvinnan som visar upp medhavda kläder. Alla längtar efter att få känna och klämma och framför allt prova vartenda plagg. Så har hon berättat färdigt och vi är välkomna att stiga fram och sätta igång. Först börjar någon lite trevande men det dröjer inte många sekunder förrän alla står och plockar och tittar och känner och undan för undan försvinner plaggen in i rummet bredvid där en stor spegel är uppställd.
Nu diskuteras det och ventileras det, nu provas det i olika uppsättningar och kreationer. Nu konstaterar väl alla av oss att vissa kilon sitter på fel ställe på kroppen.
Men roligt har vi! Och handlar det gör vi.
Slås av en undran hur mycket vi påverkar varandra där vi går. Hur många av oss kommer att ångra sitt köp i morgon bitti? Hur många av oss hade köpt detta om vi gått in i en vanlig butik en vanlig dag? Inte vet jag.  Jag vet bara att samtliga kvinnor verka trivas alldeles ypperligt. Jag känner mig jättenöjd med mitt val av inköp den här kvällen och ser nu fram mot leverans av det beställda.
Sådan lyxig tillvaro vi har. Att kunna titta ut en blus som jag inte måste ha utan jag köper den för att jag gillar den. Medans andra inte har kläder för dagen. Eller skulle känna sig lyxiga av att bara få ta på sig rena kläder.
Vilken lyx vi lever i.

Nu ropar sängen på mig. Jag sov dåligt natten som var och hoppas på en bättre natt nu. Fullständigt flög ur sängen vid tretiden av att jag hade kramp i vaden som kändes som det aldrig skulle kunna släppa. Jag fick vanka runt i huset och jobba på att slappna av. Och ända tills nu så känner jag faktiskt av det. Känns så där som att det är väldigt nära till att bli kramp igen. En inte alltför skön känsla.
Nu ska jag ladda för Adelövs Marknad. Detta unikum. Läste nyss en Adelövs tjejs kommentar på facebook  hur hon för nittonde gången skulle gå på promenad runt på marknadsområdet nu kvällen före. så som traditionen bjuder på. Hon kände sig som en liten flicka igen skrev hon. Och jag förstår den där känslan. En känsla av tradition och samhörighet.
Hoppas att hon och vi alla får uppleva många Adelövs Marknader framöver. Under detta dygn passerar ca fyrtio tusen människor där. Under dessa få timmar träffas mängder av människor som kanske bara ses just denna gången per år.  Jag vet att många stämmer träff och fikar tillsammans, många som har gjort det innan under trettio års tid. TRADITION. Ett väldigt viktigt ord egentligen.
Hoppas vi får behålla denna tradition. Även om utbudet till stor del upprepas då det är mycket samma sak som säljs. Det är inte längre några levande hönor eller kor. Eller hästar som säljs. Det är inte längre några slagsmål drängarna mellan.
Men det är en kär tradition. Väl värd att värna om.

Ja nu blev det spridda tankar igen i min blogg. Som så ofta. Men som dom säger, av det hjärtat fylls av  det talar munnen om.

Nu ropar sängen ännu högre. Hundarna har somnat här i soffan så nu smyger jag upp och försöker slappna av i mitt ben. Inte sträcka på mig i natt, inte töja ut min kropp i sömnen. Lagom varmt i rummet och lagom mycket täcke. 
God natt. Kanske ses vi på marknaden i morgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.