Translate

fredag 25 november 2011

Stenugnsbakat knäckebröd.

Nyss hemkommen efter en spännande förmiddag hos min vän Anna. Vi har idag försökt klura ut hur deras stenugn är byggd och framför allt hur den ska användas i praktiken???! Blev väl ett halvlyckat försök men hade det fruktansvärt roligt i alla fall. Då vi precis hade börjat kavla så gick såklart strömmen också, det blåser nämligen! Jaha, men vad gör väl det då man har vedeldad ugn? Vi kavlade glada i hågen vidare och eldade och flyttade glöd och försökte på alla vis få upp värmen i ugnen men vi fick till slut ge upp och grädda knäcket inne i el ugnen, då strömmen kommit åter med hjälp av gårdens elaggregat och den fina traktorn.
 Ja ja, det är ju på försöken och felen man lär sig sägs det.
Vi har inte gett upp utan ska göra nya försök , var så säker. Skulle ju faktiskt kunna rådfråga min son om ett bra recept då han ju jobbar med att baka knäckebröd dagligen!!!!!
Och då det gäller ugnen får vi ta till expertis som kan sådant bättre än oss lekmän.

Katten då? Ja, vår goa Mysak mår inte bra. Jag vet inte om det har gått troll i våra katter men jag känner igen symtomen. Vi hade en katt för många år sedan som betedde sig likadant. Han visade sig ha stopp i urinrören då njurarna pajat. Kastrerad hankatt , av  veternärer och andra kunniga inom området får man då rådet att man då man har kastrerad hankatt ska man ge ett specialfoder för att undvika detta dilemma. Och det har jag gjort. I de sex åren han har levt hos oss har han fått specialfoder varenda dag, och inget annat. Men ändå visar han nu samma symtom som sin föregångare!  Vad gör jag för fel? Är det fler som varit med om detta? Jag blir så ledsen och vill inte se honom lida. Vi får se nu i helgen hur han beter sig. Jag vill inte  ge upp ännu.
Håll tummarna för Mysak ni där ute. Han ligger just nu i min säng och sover, ute blåser det och regnar så då trivs han bäst inne i mattes säng.
Nu väntar en stor fin hög med tvätt som ska få sig en omgång av strykjärnet. Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.