Translate

lördag 12 november 2011

Svinaktig kväll blev det!

Nu har ni väl varit nyfikna tillräckligt länge. Kul att se på facebook vad ni trodde att jag skulle ägna mig åt då jag gav en förvarning om en svinaktig kväll... men ingen träffade rätt. Det var ingen vildsvinsjakt ....
Vi överraskade nämligen min käre svärfar med att komma hem till dom på fredags kvällen med två grisar! Han sa nämligen förra helgen lite drömmande hur mysigt det skulle vara med ett par grisar över vintern. Det tog vi fasta på. Så igår lastade vi bilen med en stor trälåda, diverse filtar och annat och begav oss till en bonde där vi hade tjingat ett par stycken. Dom var dock mycket större än jag trodde men vi fick i dom i trälådan och begav oss till deras nya hem. Dom bökade och skrek i början av bilresan och lukten var inte den mysigaste, men så satte vi på Madonna på stereon och då la dom sig ner och sov resten av resan. Inget större läckage som bra var!
Dessa två grisar kommer att få leva i paradiset  på jorden resten av deras liv. Svärfar blev jätteglad över sin farsdagspresent. Han hämtade meddetsamma både halm för dom att böka runt i och en foderkrubba och säd hade vi med oss.
Vi tillbringade sedan kvällen tillsammans med syskonen o familjer inomhus och åt bla en som vi kallade för  gristårta, god prinsess, och under den tiden var svärfar ut ett par gånger för att tittta till sina nya skyddslingar! Ja han har säkert varit ute ett par gånger i natt också för att förvissa sig om att dom har det bra.
Vi tittade till dom innan vi åkte hem och då låg de tätt intill varandra nerbäddade i halmen. Sov som kungar.
Bilen stod på vädring och verkar inte ha tagit skada av resan. Det dråpliga var att jag blev påmind om då jag var barn när vi lastade i grisarna i bilen. Min far hämtade nämligen smågrisar och körde i deras gamla saab! Med en egenhändigt byggd trälåda där dom hade en bra resa. Den bilen blev för evigt kallad för grisbilen. En väldigt bra bil som hängde med i många år för övrigt. En sådan där som besiktningsmännen aldrig kunde hitta några fel på.
Bonden berättade då vi hämtade grisarna hur dom en gång fått lasta in en gris i en pappkartong för transport i bil! Undrar hur den bilen såg ut efter den resan? För inte torde grisen stanna kvar i kartongen inte, aldrig.  Ha ha.
Nu ska jag baka tårta till min gube inför morgondagens firande. En budapestrulle får det bli, det brukar alltid gå hem.
Önskar er alla en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.