Translate

tisdag 1 november 2011

Härliga höstdagar

Dagens citat! Bra va? "Ibland är det de små sakerna i tillvaron som är svårast att stå ut med. Man sitter bekvämare på ett berg än på ett häftstift"

Har ni haft en bra dag? Det har jag. Tog mig en lång promenad i eftermiddags med alla hundar. Hade på mig en tunn höst jacka och blev ändå varm, trots att det är första november idag! Otroligt.
Finns visst ännu ingen snöig skidbacke heller hörde jag idag. Men vintern kommer nog, vänta bara ska du se. En del säger att det ska bli mycket snö även denna vinter...
I vårat hus doftar det nu av nybakade havre kex och mazarinkaka. Tog Skrädmjöl i kexen om du vet vad det är? Skrädmjöl gjorde man förr nävgröt av, alltså långt tillbaka i tiden. Historien jag hört är att finnar som jobbade här i Sverige hade lång väg och långa dagar och gick och pillade på mjölrester i byxfickan och detta blev så småningom att dom kokade till en gröt.  Jag har fått nävgröt under ett par jaktresor till Jämtland. Det är otroligt gott. Väldigt speciellt och OTROLIGT mättande. Till detta äter man riktigt salt stekt fläsk. Mums.
Nu hinner jag inte skriva mera. Måste pussla vidare!!!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.