Translate

onsdag 2 oktober 2013


Nu är det mycket i huvudet. Har ikväll varit på cafekvällen i Tranås där jag fick träffa systrar som gått samma resa som jag med cancer.... Alltid lika gott att träffa dom och få dela gemenskapen. Ikväll var vi dessutom många vilket känns bra, eller kanske inte. Är lite kluvet. Som jag sa, knappt man vill hälsa välkommen. Önskar ju att den här formen av träffen inte hade behövts. Att inte cancer fanns. Alltid lika vemodigt att gå igenom listor och se vilka som inte längre finns bland oss.
Men nu är läget som det är och det är bara att ställa sig i ledet och finna sig i situationen.
Och i morgon är det så mammografi för min del. Inte roligt. Men bara att bita ihop. Planerar som vanligt att försöka göra något mera av dagen, något positivt. då jag har en kär vän i Nässjö som jag kan passa på att hälsa på i samma veva. Det ser jag fram emot. Och så ska jag åka och gratulera en annan kär vän också, på vägen, som har fyllt år. Och så ska jag titta in till sonen på hans jobb också. Kvällen avslutas med Träffen med barnen i kyrkan. I morgon ska vi vara i gymnastiksalen så då ska dom få göra av med lite energi.  Ja, så är min plan för i morgon.
Just nu sitter jag och lyssnar på radio Östergötland. En kompis, Susanna , deltog i radion i går. Hon är som jag med och gör sin röst hörd lite här och var. En stark tjej som jag är så glad att hon finns och orkar driva på. Bra jobbat Susanna. Och Östergötland verkar ha kommit långt i vården av cancerpatienter. Från att ha fått vänta i flera veckor till att idag ha operation inom sjutton dagar, det är bra. Och tänk om dom får igång möjligheten att samma dag du känner en knöl i bröstet kunna gå in på rätt avdelning och få kontakt och hjälp. Det låter väldigt bra. Det hoppas vi att alla landsting ska kunna uppnå.  Det är som kontaktsjuksköterskan sa, väldigt viktigt ur en patients psykiska perspektiv att få snabb hjälp. Att bli hörd snabbt. Denna väntan tär. Och kostar alla mycket onödig energi.

För övrigt har det idag varit en hektisk dag, världslig dag, fullt ös med att åka runt i Jönköping och köpa in diverse prylar. Stora tunga bilbatterier till traktorn, kände mig faktiskt ganska stolt då jag kunde förklara precis vilka batterier jag skulle ha, vilken ampere etc.... vilket håll pluspolen skulle sitta osv. Det svåra var att hitta någon som hade rätt sort.
Så till Swedol och köpa bla en domkraft. Åh, det fanns ju flera sorter. Hoppas jag valde rätt. Vilket märke är bäst? Rabatter och extrapriser. Dom bjuder på hamburgare utanför men jag är inte hungrig just då, synd!
Till Ikea för att byta en bestickkorg från vår diskmaskin som vi köpte där i oktober förra året. Den har gått sönder i botten och jag trodde att det var bara till att gå in och reklamera den och få en ny! Men tji fick jag. Nej, jag måste själv ta direktkontakt med Ikea i Älmhult och visa på kvitto, inköpsdatum och även numret på diskmaskinen!!! Suck. Inget får gå för smidigt. Hittade inte ens den insatsen som jag har i kökslådorna längre då Ikea nu har bytt design! Suck.
Inhandlade dessutom ett antal förvaringshyllor då vi ska försöka få ett system och ordning och reda även i förråd i garaget.  Bilen fullasstad med  andra ord.
 Till Gränna för att hämta ut ett paket via postombud på Ica. Men NEJ; jag hade ju inte med Patriks legitimation! Inte hade jag tänkt på det och den behöver ju han då han är ute och åker på vägarna. Blev till att lämna avin på butiken och Patrik fick återvända dit en stund senare för att få ut paketet! Allstå, vissa saker i samhället har verkligen inte blivit enklare.  Tekniken till trots. Brevbäraren förr i tiden löste många problem enkelt. Ack så bra det var.
Och där gick väl den eventuella vinsten av köpet upp i rök!
Nu sitter jag här vid köksbordet och känner inte alls för att försöka sova.  Är för speedad.  Patrik sitter i skogsmaskinen och skotar virke någonstans i de småländska skogarna.
Har idag bjudit goda vänner på mat hit till lördag kväll vilket jag ser fram mot väldigt mycket. Ska bli jättemysigt att få umgås med dom och hinna prata i lugn och ro. Dessutom ska vi äta kräftor. Ska koka ett gäng i morgon. Kokar några till Oscar i Stockholm också. Det blir han glad för , det vet jag. Innan allt annat ska hända.
Nej, jag får väl ge mig. Måste försöka sova några timmar. God natt vänner. Vi hörs en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.