Translate

onsdag 11 juli 2012

Sommar och auktion

Ja igår var det dags igen. Sommar auktion i Aneby. Och trots uselt väder åkte vi glada i hågen och förväntansfulla laddade med regnjacka och paraply.
Ett underligt fenomen detta med auktioner. Förr hade de ju såklart en väldigt viktig funktion då det skulle säljas och köpas djur och förnödenheter. Men idag, idag är det ju bara plock och köpa för att det är kul.
Och kul är det. Det är något speciellt att höra auktionisten ropa och försöka få igång budgivningen med diverse knep. Då han slår med klubban i käppen och det köpet är avslutat. Kvinnan som ofta lyckas ropa för sent, det hände ett antal gånger i går. "-Nej nu var du för sen igen " sa utroparen!
Igår var det dock inte så värst mycket att köpa med sig hem. Väldigt mycket var ihopaplock och mycket var trasigt. Kändes som att detta var slatten efter andra auktioner som dom bakat i hop i diverse lådor. Och som vanligt varierade priserna rejält.Allt ifrån tjugo kronor för en låda med diverse gamla tallrikar och vaser till ett par tusen för en gammal bänk från 1800 talet.
Jag kom i alla fall över en sak som jag faktiskt behöver. Underdelen till min skomakarlampa gick ju sönder för många år sedan. Och här i stugan kan vi ju verkligen ha nytta av den. Så den ropade jag in. Men på köpet fick jag diverse skrot, en gammal träbytta som inte ens höll ihop utan ramlade sönder då dom flyttade den på bordet, en gammal träborr, andra gamla verktyg, kopparprylar, en bricka, en vas, ja jag vet då inte allt vad det var.....jag får väl besöka en loppis och ge det jag inte vill ha.


Såklart regnade det stundtals också!

Somliga gjorde i alla fall rejäla fynd igår. Vad sägs om dragspel för 400 kronor som vanligtvis kostar ett antal tusen lappar att köpa! Gitarr för 50 kronor. Soffa för 70 kronor. Jo nog kan man fynda minsann.

Måste berätta vad vi såg härom dagen då vi var ute på sjön. Vi åkte förbi en vik där det är mycket vass. Och tro det eller ej men vi såg en älg som stod inne i vassen. Han tyckte väl kanske det var varmt så han tog sig ett bad. Eller så drack han och svalkade sig lite på samma gång. Såg rätt roligt ut.

Idag var vi uppe tidigt, vid femtiden. Så jag har redan druckit kaffe och lyssnat på väderleksrapporten. Och än så länge lyser solen från en skapligt ljus himmel. Måntro om man ska kunna måla lite i dag? Skulle nog behöva torka lite egentligen , men om jag bara målar lite! Kliar i fingrarna. Så mycket jag vill göra. Så mycket det finns att göra.

Hoppas att du också har en bra morgon. Och en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.