Translate

onsdag 27 februari 2013

Åh vilken vacker morgon.

Klarblå himmel, solen går upp över isen , ja bara helt enkelt fantastiskt. Gick upp vid femtiden för att göra matsäck till maken, så bra han har det, ja jag vet. Men kan jag hjälpa honom med det lilla så gör  jag gärna det. Lite mer spännande att öppna matsäckslådan då man inte vet fullt ut vad som gömmer sig i den. Dock ingen tårta idag!

Apropå mat. Vad är det som händer med maten i vår värld? Allt detta pratande och skriverier om hästkött i köttbullar, koldolmar, järpar, lasagne, ja jag vet då inte allt. Jag hör till den kategorin människor som inte har något emot att äta hästkött. Men såklart är jag tacksam om jag får veta det. Inte alls bra att köpa köttbullar som man tror innehåller nötkött och det i själva verket är häst i . Såklart.
Men min undran nu är : VAD GÖR MAN MED ALLA KÖTTBULLAR, JÄRPAR, LASAGNER, KOLDOLMAR ETC ETC SOM INNEHÅLLER HÄSTKÖTT?????

Slängs det , eller vad händer? Måtte det inte göra det. Då gör vi ännu en blunder som människa. Att kassera fullt ätbar mat då miljoner människor samtidigt svälter runt om i vår värld. Skrämmande tanke eller hur?

Sedan funderar jag såklart huruvida köttet och för den delen de andra råvarorna i dessa produkter mådde från början också. Var det friskt och BRA kött, var kommer det ifrån. Hur preparerat är det?Hur har dom djuren haft det?
Ja, vi snor verkligen in oss i denna matdjungel av producenter, inköpare och grossister i en till synes salig blandning. Vem vet och vem tar ansvar?

Ja, jag är tacksam att få laga en middag idag av min älgstek från frysen. Den må innehålla skadliga ämnen, vad vet jag. Men jag vet i alla fall vad jag kryddar med och hur jag lagar till den. Och jag vet att den älgen hade ett bra liv och dog snabbt. Inga jobbiga plågsamma transporter till slakterier osv.

Vad ska annars hända idag? Ja, mera jobb på kontoret väntar. Och så ska det förberedas för hantverkaren som kommer i morgon för att slipa trappen inomus. Bort med färg och fernissa och så olja stegen. Sedan återstår det pilliga jobbet för mig att måla sidostyckena och sättstegen eller vad det heter. Ska bli jättekul att se skillnaden. Så nu lär jag leta på plast och annat för att täcka igen dörröppningen , annars lär jag ha slipdamm i hela huset inom kort.

Hoppas du får känna solen mot din kind också där du är idag. Jag ska försöka titta ut mellan varven och njuta. Vi behöver verkligen energin som solen ger nu, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.