Translate

torsdag 28 februari 2013

Fantastiskt oväsen

Ja idag är det liv i huset kan man lugnt säga. Känns som i höstas då det jobbades för fullt i huset.
Idag har jag besök av en golvslipare som slipar och oljar trappen mellan våningarna här i  huset. Så gott att få det gjort. Hundarna är inte lika fascinerade som jag, tycker nog att det låter lite väl mycket.

 
Trappen består i nuläget mest av spån och damm. Men blir säkert jättefint. Så glad jag är att få detta gjort också.
Då våren kommer lär vi ju dra i gång utomhus så då är det skönt om det är klart invändigt.
Jag har också börjat att gå över kökspanelen igen. Den torkar ju isär nu på vintern och färgen har spruckit. Så nu skrapar jag bort det lösa och så ska jag gå över med en målning till o fylla i skarvarna som man kan skymta nu. Bra innan färgen ändras för mycket av tidens gång.
 
Tänkte göra musli MEN inte hade jag alla ingredienser till det inte. Alltid är det något som fattas. Jag har ett väldigt bra recept som räcker till många och är väldigt gott. Känns så bra att göra sin egen musli, inte minst med tanke på veckans nyhet att musli vi köper i affärerna innehåller så otroligt mycket socker.
Den här muslin har alla barn och andra som passerat i vår familj älskat, du kanske vill ha receptet också?
 
Blanda 12 1/2 dl havregryn
50 g solroskärnor
1 1/2 dl hackade blandade nötter
2 dl vetegroddar
3 dl riven kokos
25 g sesamfrön
2 dl råsocker
 
Blanda så 1 1/2 dl vatten
1 1/2 dl olja
1/2 tsk vaniljessens
1/2 tsk salt
 
Rör samman alltihopa och lägg i långpanna. Torka i ugnen på 200 grader ca 20 minuter, tills det fått fin färg. Viktigt att du rör om med jämna mellanrum.
Då det har svalnat brukar jag röra i russin också innan jag häller i det i en plåtburk.
Kanoners.
 
Ja för min del så fattades råsocker och vetegroddar idag. Så det får bli en annan dag. Kanske lika bra att inte dra i gång ugnen för mycket idag då det slipas och tas ström för övrigt.
 
Hoppas du kan skaffa dig en bra dag. Min ser ut att bli toppen. Ännu en solig dag då snön rinner från taken och fåglarna kvittrar så gott.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.