Translate

tisdag 24 april 2012

Hej alla vänner.

Oj vad det känns länge sedan jag skrev i min blogg...och det är ju faktiskt nästan en vecka.
Tänk så mycket som har hänt på den veckan.

Högtflygande planer......ja det var ju såklart så att vi var högt upp i himlen i omgångar....

 
 Vi var nämligen på studieresa till Finland. Flög från Stockholm till Helsingfors, byte o flyg till Kuopio för vidare färd med buss till Virienmä där Ponsses skogsmaskinfabrik är. Där bodde vi i ett par dygn på Ponsses klub, ett gäng på arton skogsfantaster. En rolig sak denna resa var att vi var tre tjejer också. Kul att få prata lite annat också mellan varven och inte bara skog och maskiner.
En av tjejerna är dessutom skotarförare,,,, imponerad är jag allt och lite avundsjuk. Men jag ska inte prova på det ...
Virienmä  ligger i höjd med Skellefteå, ca femton mil från ryska gränsen. Så här var det vinter kan jag säga. Massor med snö och is på sjöarna.
Förutom besök på fabrik och reservdels lager var vi i skogen och tittade på testkörning av nya skogsmaskiner, vi fick såklart god mat och badade rökbastu.
 
I skogen serverades vi kaffe från öppen eld, mysigt såklart.
Ponsse bistod också med overaller och varma stövlar till alla gäster, ja som ni förstår hade vi det jättebra.
Måste säga att jag är imponerad av servicen och gästfriheten som detta finska företag visar på. Förra gången jag var där, för tio år sedan, var jag ensam tjej i gänget. Så erbjöd sig VDns fru att följa med mig och shoppa istället, dom tyckte synd om mig där bland alla karlar. Men just den dagen skulle vi ut i skogen och titta på en ny maskin och det ville jag inte missa så jag tackade nej! Kanske fräckt av mig ....men nog var det shcysst av dom.

Landade i Stockholm på fredags kvällen och stannade då kvar ett dygn till då vi ändå var där.
Sov på hotell Victory i gamla stan, ett av Collectors hotellen. Ett härligt rum med god frukost på lördagsmorgonen.
Sedan hälsade vi på Oscar på hans nya jobb:



Där blev det såklart provsmakning....och det var JÄTTEGODA bullar. Brunkebergs bageri på Regeringsgatan 86.... rekomenderas varmt.
Såklart gick vi en sväng på stan också och dagen avslutades med middag hos min Stockholmskusin. Jättetrevligt o gott.

Tänk vad gott det är att komma hem sedan. Och vad snabbt man ramlar in i verkligheten igen! Vi kom snabbt in i vardagen denna gång då vi upptäckte att internet inte fungerade då vi kom hem!
Och efter visst letande och kopplande hit och dit och prata med grannar osv så kom vi fram till att det var ett par rejäla åskknallar på lördags kvällen. Dom slog sönder vår router! Så nu är den ett minne blott. Sitter nu stilla med laptopen vid ett fönster med en sån där telia donk eller dummel eller vad det nu heter....ja ni fattar.

Mera har hänt men jag hinner inte skriva nu. Jag bakar samtidigt och nu måste jag grädda bullarna innan dom kryper av plåtarna....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.