Translate

torsdag 7 juni 2012

Nationaldagen

God morgon.

Torsdag men känns inte som det. Kändes som lördag i går, man blir lätt dagavill nu som vi säger.
Sitter i stugan och funderar en stund innan dagens aktiviteter. Zelma ligger i fotöljen bredvid mig och sover så gott , de andra två hundarna leker här utanför. Det brinner gott i kaminen och utanför i viken flyter fåglar omkring på rätt stilla vatten. Mulen morgon men vacker i alla fall.

Måste rätta mig , jag skrev fel i mitt förra inlägg. Vi var ju och vaccinerade oss. Men det var ju inte mot Borrelia, tyvärr, det kan man inte vaccinera sig mot än så länge. Det var ju mot TBE, precis tvärtom än vad jag tänkte. Ja, ja, nu har vi fått en spruta och har nästa inbokad i juli. Inte billigt men kan nog vara en bra investering med tanke på alla dessa små djur i vår natur.

I går fick jag göra något revolutionerande. För första gången sedan jag var ung scout så hissade jag flaggan. Denna gång i Målviken. Vad kan väl passa bättre än att hissa den för första gången på Sveriges Nationaldag. Riktigt mysigt. Även om jag fick ut ett par gånger under dagen och rätta till den, skulle nog behöva färska upp minnet om hur man faktiskt gör. Mysigt var det ändå.


Flaggan vajade så fint i vinden.

Kvällen avslutades med lite fiske  här i viken. Så rofyllt och gott att bara få stå och blicka ut över vattnet och den vackra naturen omkring oss. Inte ett napp, över huvud taget inte ett tecken på liv under vattenytan men det gjorde inget. Var bara mysigt.

Rätt som det var så hör vi någon väsa argt nära oss. Och vad kommer väl där om inte familjen Svan! Pappa och mamma och fem små ungar kommer och flyter förbi oss . Såklart måste pappa svan markera att han är beredd att försvara sin familj. Hundarna var mycket intresserade men fattade snart läget. En stund senare simmade mamma svan förbi med ett par ungar framför sig i vattnet, de andra tre låg på hennes rygg, inlindad under hennes vingar. Vi såg bara små huvuden sticka upp. Så gulligt.

Idag ska det bla bli ett besök hos frissan. Känns kul att få gå till frissan igen , att ha hår på skallen så man har något att klippa av. Det tänkte jag inte på innan jag blev sjuk, då klagade man mest på att det började bli grått, att det var så tunt osv. Nu är jag tacksam för varje strå jag har fått tillbaka på huvudet.
Måntro om jag nu skulle ta o klättra upp på taket här på stugan och borsta bort gamla barr o mossa. Det är ju inte högt. Hörde häromdagen ett tips , för att hålla mossa borta från tak. Att spruta taket med Vim o vatten skulle vara bra!?? Någon som testat?

Önskar dig en bra dag så ses vi vidare här en annan stund.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.