Translate

tisdag 5 juni 2012

Sniglarnas tävling

Godmorgon.
Sitter med en kopp kaffe vid köksfönstret i stugan, blickar ut över sjön och laddar för en ny dag.
Fåglarna kvittrar i träden och diset har lättat från sjön. Laddar för att gå o tvätta mig i sjön....

I går kväll var vi och försökte få ordning på en fläktrem mm som krånglar i en maskin. Då jag stod där o väntade en stund och inte hade annat för mig, Patrik hamnade ovanligt nog i telefon en stund, så stod jag och tittade på vägen, jag menar verkligen tittade. Nära. Och vet du vad jag ser?


Jo Sniglar. Sniglar och åter sniglar.

Jag misstänker dom hade ett snigelrace igår. De flesta höll sig på höger sida av vägen, resterande sniglar var på väg över vägen från vänstra sidan!
Sniglar med mörka snäckskal, sniglar med ljusa vackert randiga skal.... "stora" pappasniglar och små bebissniglar, full trafik på vägen, just där. Inte femtio meter bort, men där.
Naturen är verkligen fantastisk. Det slog mig då jag satt där o studerade de små liven, undrar om dom hör fågelsången???? Eller rättare sagt , den kanske dom absolut inte vill höra?!
Jag tror dom ville över till andra sidan vägen, där är det fuktigare mark, mera diken. Men hur i all sin dar kan dom då veta det? Vad är det som gör att dom går åt just det hållet? Dom ser ju inte ens över sitt egna snäckskal. Så då ser dom ju än mindre över gräset i vägkanten.
Nej, det här kan jag inte. Finns säkert många som kan svaren på hur dessa djur fungerar.
Men jag minns då vi bodde i Fotsjö, där hade vi en sjö nedanför gården. Och där var det alltid under ett par vårdagar en faslig trafik av grodor som skulle vandra ner till sjön. Vi kallade det alltid för årets stora grodvandring och jag minns att barnen hade roligt åt det där fenomenet. Grodorna måste också ha haft en inbyggd gps, dom såg ju inte längre än en snigel gör, ändå visste dom att dom skulle klara sig bättre nere vid sjön.
Ja naturen är verkligen fascinerande.

Nu ska jag ut med  hundar o klara av morgonbestyren. Sedan ska jag trimma gräs. Det har växt så fruktansvärt fort och mycket nu så nu är det hög tid att få igång maskineriet.
I eftermiddag ska vi faktiskt ta vaccination mot borelia, är ju fästingar överallt .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.