Translate

onsdag 20 juni 2012

Lästips och baktips.

Ja här kommer veckans lästips. I nummer 4 av tidningen Hembakat hittar du mängder av godheter att baka, eller bara titta på och njuta av bilderna. Och så är det ett reportage med Oscar där han bakar glutenfritt på Friends Of Adam. Finns även recept på glutenfritt.
 Själv ska jag faktiskt just baka nu. Har tagit ut smöret ur kylen och laddar för en stund i köket. Tror det blir bondkakor och någon sort till av småkakor. Kanske man skulle baka hastbullar! Det är ju sommar. Mina hastbullar består av en snabb omrörning och klicka ut på plåten, snabbt gjorde med andra ord. Perfekt förr då barnen var små och man snabbt skulle få till lite fika till utflykten. Med citronsmak..... Vill vi i familjen ha en liten nostalgitripp så ligger nog dessa bullar nära till hands.

I går kväll var jag på Smådjurskliniken i Jönköping med våra tre hundar för vaccination. Gick galant. Men det är så tydligt att se Zelma då hon kommer innanför dörrarna. Det är som att trycka på en knapp för gnäll. Hon gnyr och gnäller och vill bara därifrån. Hon blev ju skrämd en gång av en veterinär och det verkar ha satt sig i minnet. Så det där med att hundar inte minns något, det tror jag inte på.
Dom var så gulliga och lyssnade även på hjärtat både på Zelma och Moa. Den här rasen har ju problem med just hjärtat och Zelma har vi sett tendenser på tidigare. Men det var inte värre nu, hördes bara lite grann så det var skönt att veta. Och Moa var hur frisk som helst.
Så nu kör vi vidare.

   Så ska jag nog trimma igen idag. Men det känns faktiskt som det kan bli varmt idag, kors i taket! Så jag tar det passet framåt eftermiddagen tror jag.

Vi måste också bestämma oss för köksskåp till Målviken. Och färgsättning på huset....
Jag är lite sugen på Marbodal kök men det blir nog Tranås tillverkaren Wilze´n som gör köket tror jag. Det lutar åt det. Det är så rustikt och rejält gjort deras kök, trä rakt igenom, ingen plast där inte. Blir en rejälare känsla tycker jag. Och så kan man bättra på färgen då det slits med åren då de är handmålade. Ingen dum ide´
Passar bra i ett litet lantkök.
Wilze´n har gjort kök vi tidigare beställt och det har stått sig väldigt bra. Ja, det blir allt det företaget vi anlitar.
Ska ringa målaren så jag får rätt färgnummer som jag vill ha också till husets utsida. Vet vad jag vill ha, måste bara hitta rätt i djungeln av färgnummer. Vi kommer att satsa på att bättra på utsidan, byter inte panelen nu. Ett par strykningar så står det sig i flera år till.
Laddar för att ge mig på fönstren också. Alla fönster ska gås över och bättras på och målas om.....Inga fritidsproblem här inte! Hoppas hinna med dom nu i sommar så dom är klara inför hösten.

Ja nu har jag suttit här och tänkt högt en stund. Hur intressant var det för dig måntro på en skala?

Önskar dig en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.