Translate

torsdag 21 juni 2012

Flygande hö!!!

Jo det är sant. I går var jag med om en underlig sak. För mig fascinerande upplevelse. Efter att ha varit inomhus stor del av dagen och bakat mm så satte jag mig ett ögonblick på trappen i solen o njöt. DÅ såg jag långt borta på ett gärde hur det liksom svepte över fältet, såg ut ungefär som då någon drar med handen över ett ganska kort hår, det la sig ner för att direkt resa sig igen. Eller om du tänker dig att en traktor kör med en jättebred spruta bakom traktorn så blir det ju en "vit" dimma av det han sprutar. Ungefär så. Jag satt några bråkdelar och funderade vad det kunde vara. I nästa ögonblick hörde jag ett ljud och funderade om det kanske var en maskin där neråt i alla fall.... Men ingen maskin såg jag.
Däremot så ser jag i nästa ögonblick en virvel av grus som går upp längs vägen mot där jag sitter. Och ett "dån". Jag fattade inget.
Nu kommer vi till det bästa av allt. Efter ytterligare några bråkdelar så lyfter det nyslagna höet från gärdet bredvid! !!!!!!!!!!!! Jo, det är sant.
Nu tänkte jag igen att undrar om det är en maskin i alla fall någonstans men mitt intellekt sa mig att det finns ingen maskin som sprutar hö så rakt upp i luften!
Alltså kommer jag till slutsatsen att det var en virvelvind (liten tromb) som drog förbi precis just då. Så fascinerande.
Patrik satt inne på kontoret och reagerade över att det virvlade hö över garagetaket så jag har ett vittne.
Ha, ja det var fascinerande. Dånet som jag hörde var säkert av gruset då det virvlade runt. Och handen som drog över fältet var såklart vinden med.
Naturen har sina skådespel, bara man stannar upp och tittar.

Jaha, nu är jag på språng igen. För ovanlighetens skull. Jag gick upp vid fem i morse och körde Patrik till maskinen. Hem o ut med hundar o göra matsäck. Iväg igen till skogen med en kille för att reka ett jobb. Och hem igen och göra mer matsäck. Nu ska jag strax åka till stan och köpa räkmackor som jag beställt. Ska bjuda vårat gäng på sommarfika i skogen idag tänkte vi. Semestertider på gång så då kan det vara mysigt att samlas en stund.

Jag får skriva mera senare.
Önskar dig en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.