Translate

söndag 23 december 2012

Mickel Räv...

Nu står granen grön och glittrande grann i stugan, skinkan är griljerad, räkpaten är klar och jullimpan står på avsvalning. Med andra ord så är julen här och jag bara njuter.
Bredvid granen står Mickel Räv, han tycker nog det är kallt ute kan jag tro.

 
Visst är han fin lille räven?
 
Måste tillstå att det känns väldigt lugnt och avslappnat. Måntro om det kan bero delvis på att vi inte ska byta massa julklappar , de få jag har fixat ligger färdiga och jag behöver ikväll inte fundera på var jag har gömt saker som ska slås in. Eller för den delen leta efter saker som jag vet ska ges bort.... det har hänt mer än en gång kan jag säga. Var nog inte helt ovanligt då barnen var små, då gällde det att gömma julklapparna väl så ingen fann dom innan. Och under småbarns åren hade jag en egen hemmagjord tomte med en liten ficka på magen, däri låg det små paket till barnen varje dag fram till jul. En egen adventskalender. Ett otroligt stressmoment men så OTROLIGT kul. Och det var inte alltid saker i hans ficka. Ofta var det ett snöre som ledde till en liten lapp någonstans i huset, på lappen kanske det stod exempelvis att idag ska vi baka pepparkakor. Eller idag får ni leta under soffan i tv rummet, där kan det finnas något.... eller så kanske det var ett litet paket med russin osv osv. Ja, Patrik undrade ofta vem som hade roligast, jag eller barnen? Och jag måste nog tillstå att jag hade väldigt roligt också. Då kom barnet i  mig fram.
Det kan jag såklart sakna idag men jag känner också en otrolig tacksamhet att ha fått ha denna resa. Så rik jag är.
Och nu väntar vi på att David ska komma hem och äta den nygriljerade skinkan med oss.
God Jul till dig. Hoppas du får en fin och skön jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.