Translate

lördag 1 december 2012

Ett vintrigt Målviken

Ja tänk så snabbt naturen kan ändras. För inte så många timmar sedan var det blött och grön gräsmatta och mörkt......Men igår så kom vintern o det rejält. Under gårdagens dygn vräkte det ner mellan tre och fyra decimeter snö här så i morse vaknade vi upp till ett helt vitt landskap. Så otroligt vackert.
 
Igår fick jag upp mitt fågelbord och kunde äntligen ge fåglarna mat. Det var ju verkligen passligt med tanke på vintern som kom så pang på.
 
Ja käre nån, vilken vidunderlig tur att vi flyttade förra helgen. Tänk om vi skulle ha kört alla möbler idag! I all snön!!!! Helt otroligt vad bra det blev.
 
Igår fick jag ta en biltur till Gränna. Skulle hämta ut ett paket på Ica och posta breven för adressändring mm. Ny kommun nu så jag får tänka om då det gäller paketutlämning osv.
 Jag blev lite sentimental då jag åkte neråt och tittade in på Rahms affär. För dig som inte varit i Gränna så kan jag berätta att det är en affär som har funnits i flera generationer. Den mannen som driver det idag tog vid efter sin far 1958! Ja, han är själv nu över åttio år! Inte illa att driva affär vid den åldern , eller hur?
Hur som haver så gick jag in till honom och berättade min lilla historia. Jag var nämligen in till honom 1985 då jag flyttat ner till Gränna och bodde i en lägenhet där under ett halvår. Hade ju inget jobb direkt då så jag tog en rövare och frågade ifall han behövde någon hjälp i butiken. Det behövde han inte då. Men det kändes verkligen spännande att tänka sig att så många år har gått och nu går jag på Grännas gator igen och då även till Rahms!
Så det kan gå.
Tänk då hur det skulle kännas om jag flyttat hem till Jämtland! Till min barndoms gator. Det måste kännas än mera mäktigt.
 
Idag har vi fått sätta på snökedjor på traktorn och Patrik körde snö för första gången här, ja i alla fall som gårdsägare är det första gången. Känns ännu lite underligt och svårt att ta in att det faktiskt är här vi ska bo och leva. Att jag ska få njuta av livet här inte bara i dag utan förhoppningsvis lång tid framöver.
Och en dag som denna är ju helt magisk, så vackert med all snö på träden och solen som sken i det vita. Härligt ljust blir det, ett ljus som jag känner att jag har längtat efter.
Och så har jag ju nu tänt våra adventsljusstakar, än mera ljus, så härligt.
Har fått in lite pryttlar i badrumsskåpet, tvättat kläder och plockat vidare, in i garderober osv. Var lite sugen på att baka lussekatter idag men tog mig inte den tiden. Men se sicken tur vi har, hipp som haver så kom det en påse med lussekatter från svärmor, så adventskaffet är räddat! Så bra man har det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.