Translate

fredag 7 december 2012

Musjakt.

Ja men då????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tro det eller ej, men i går morgon upptäckte vi till vår fasa att en mus tagit sig in i det gamla skafferiet! Neeeej. Jag blev så ledsen den hade lyckats äta sönder handtaget på min nya fina stekpanna och vänt till här och där, bara på en natt!
Vi trodde det var tätat där men tydligen inte tillräckligt.
Jaha, bara att ta tag i detta då. Jag kröp ner i källaren för att täta med husfix och stålull, vilket brukar göra susen. MEN då mötte jag musen på en hylla.
Måste få fatt i den först kände jag, ville inte gärna ha den hoppande i nacken på mig.....
Hämtade katten som låg och sov i godan ro... Men se, han var inte alls intresserad av att fånga möss. Han ville bara ut därifrån.
Då tyckte jag synd om katten och släppte ut den. Hämtade dammsugaren i stället och tänkte att jag får dammsuga upp den lilla musen och släppa ut den utomhus!!! Jag höll munstycket mot musen men jag kunde bara inte med det! Fegt? Jo, det kan man tycka, Vilket är bäst för en liten mus?
Ja hur som helst. jag hämtade katten igen . Men han var då sannerligen inte intresserad nu heller. Jag hjälpte honom att lokalisera var musen gömde sig, plockade bort sak för sak tills katten satt i ett hörn på nedre hyllan MED MUSEN UNDER SIG! Jo, det är sant. Han satt där i godan ro och musen gömde sig under hans mage!!!!Jag såg svansen hänga ner under hyllan och försökte att "pilla" på svansen för att få den att röra sig så att katten skulle känna musen. Men icke, nej då, han satt helt koolt still och la sig för att sova. Han såg musen och han kände den mycket väl, men han var helt enkelt inte intresserad. Jag fick ge upp.
Kan inte fatta detta, Mysak är ju en jätteduktig musjägare, det har han visat många gånger. Måntro om denna lilla mus och han var kompisar? Jag förstår inget.
Ja det var inget annat än att ladda skafferiet med fällor och vänta. Tills i går kväll hade hon inte gått i fällan, så nu håller jag tummarna idag.
Har den fastnat så ska det minsann tätas, och det rejält.

Nu ska jag se på julkalendern innan jag ger mig upp. Det ska visst bli kallt idag så man lär klä sig ordentligt.
Önskar dig en bra dag. Och jag hoppas på en musfri dag. Ingen jakt för min del idag.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.