Translate

fredag 15 mars 2013

Det doftar nybakt

Fredag, härliga fredag. Urkall morgon, -20 grader! Men värre var det visst i Viredaholm, där hade dom -37 i morse om jag uppfattade rätt på nyheterna!
Men nu strålar solen från en nästan helt klarblå himmel, det droppar av taken och dammet syns alldeles ypperligt väl .....Allt har en baksida. Men den baksidan njuter jag gärna av.
I huset doftar det nybakat då jag precis tagit ut muffins och rågsiktskakor ur ugnen. Helgen räddad ifall det dimper in någon som vill ha kaffe med dopp. Det hör liksom till så här på landet. Några kakor måste man se till att ha i burkarna.

 
Muffinsen är smaksatta med en klick smet som jag kokat ihop, en mix av smör socker havregryn och cocos. Då blir det riktigt smarrigt och lite annorlunda.
 
Bezzie smet ut idag, dörren var inte ordentligt stängd. Då jag fick se det var hon redan i skogen och hade fått upp en hare, fullt skall och fint drev! Inte bra. Dom får ju inte jaga djuren nu, inte springa lösa helt enkelt. Men vi lyckades få in henne på en liten stund, Jag gensköt henne i skogen och lyckades komma intill så jag kunde locka med godis och vips så var den glädjen slut för henne. Hon var jätteledsen för att inte få fortsätta springa men nu måste vi tänka på haren och alla andra små djur ute i naturen. Hon får vila och ladda inför hösten.
 
Nu har dom flyttat vargen från Junsele till Stockholms län igen! För vilken gång i ordningen vet jag inte! Detta tycker jag är helt idiotiskt om jag får säga så. Tänk vad mycket pengar det går åt för att jaga och söva och flytta etc etc. Sanslöst sjukt. Finns visst ingen gräns eller sinande kassa där inte.
Då är det andra bullar inom vården. En kompis till mig kämpar tillsammans med kollegor nu med att få till mera resurser av personal på det äldreboende där hon arbetar natt. Dom går på knäna och räcker inte till för de gamla. Dom kassorna finns det en väldigt tydlig botten i verkar det som... Hm...
Ja föresten apropå kassor....läste en artikel om en före detta läkare i Tranås som har drabbats av svår cancer. Han önskade nu att få hjälp att ta sig hem till sitt hus i Danmark. Men icke sa nicke. Om han hade velat ha vård i Danmark hade dom ordnat med ambulans men inte till hans hem. Så det slutade med att några av hans vänner, privatpersoner, gick samman och hjälpte honom att komma hem. En av dom hade visst en egen ambulans så dom gick snabbkurs för hur båren fungerad etc så dom kunde köra honom säkert. Så nu är han i sitt hus i Danmark där han njuter och lyssnar på fåglarna och är så tacksam att han hade sådan vänner som ställde upp så för honom.
Ja, det finns många livshistorier och livsöden i vår värld.
Jag ser fram mot helgens konsert i Tranås. Då ska det samlas in pengar till cancerfonden och ung cancer. Superdunderbra.
Igår fick jag också veta att ett par sjuksköterskestudenter neråt västkusten håller på att analysera min bok och gör en uppsats i skolan om den. Så glad jag blir då jag får höra att mina tankar får vara till hjälp lite här och lite där. Det värmer.
Hoppas nu att du får en riktigt bra helg. En värmande sol på din kind och ladda med rika vitaminer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.