Translate

måndag 11 mars 2013

Vården i Sverige 2013.......

Ny vecka med nya möjligheter, igen. Ja jag vet att jag säger det titt som tätt. Men det är ett tryggt ordspråk som känns väldigt positivt och starkt för mig. Ny vecka, jag vet inte om jag får uppleva hela, vad som helst kan hända, men jag har i alla fall hunnit påbörja den och kännt förväntan. Och jag hoppas och tror såklart att jag ska få uppleva hela den här veckan också.
Nya möjligheter, ja det finns ju massor. Några vet jag men långt ifrån allt.
Ja det är väl helt enkelt så att efter min sjukdomsperiod så har jag fått en ännu mera nyfiken syn på framtiden. En stor tacksamhet för varje vecka jag får vara med här på jorden.
Vi vet så lite om framtiden. Och som jag sagt också så många gånger så är det väl förväl att vi slipper veta allt för mycket. Vi får hoppas och tro.

Läste en stark artikel i Jönköpings nytt i morse:

http://www.jnytt.se/nyhet/53574/vi-far-grata-pa-jobbet---och-det-gor-vi

Ett starkt reportage från Ekhagens gästhem, personal som står nära livet liksom döden som dom säger. Vill du så hittar du också ett reportage om Pelle som kämpar på mitt i livet.

http://www.jnytt.se/nyhet/53537/pelle-kampar-in-i-det-sista-mot-sin-cancer

Du kanske tycker jag är tjatig och hemsk som skriver så ofta om cancersjuka och cancervården? Men det känns viktigt för mig. Det är så viktiga frågor för mig.
Jag hör så mycket som jag skulle vilja kunde bli bättre. Skrämmande statistik om hur lång väntan på besked och behandling vi har i Sverige jämfört med många andra länder till exempel. Vi ligger långt ner på listan, tro det eller ej. Och jag är tvärsäker på att så ska det inte behöva vara. Vi kan ju, vi har medlen men någonstans måste vi ha krånglat till det i leden så allt tar sååå mycket längre tid än det skulle behöva. Det är det ena. Det andra är EKONOMISKT. Varje del av vården ser till sin ekonomi och patienten blir då lätt en penningtransaktion, en ekonomisk vara som det gäller att tjäna så mycket pengar på på så kort tid som möjligt. Snabbt in till en läkare och lika snabbt ut, remiss till nästa instans, väntan, snabbt möte med nästa för remiss till den verkliga undersökningen, för att så få vänta på nästa besök och förhoppningsvis ett svar på prov etc i ett mänskligt värdigt möte med en personal.

I en artikel jag läste igår stod det beskrivet hur en person sökte sig till vården och hade hjärtproblem. Redan den första läkaren kunde se vad felet var och kunde ha satt in rätt behandling men det var inte ekonomiskt försvarbart. Istället tog det ett halvår med olika besök och turer i sjukvårdens labyrint för att få rätt behandlling. Om det då inte var försent!!!!!

Nej det här måste det bli ändring på. Vi kan inte köra vården i botten på detta viset och missbruka dom medel vi har, den kunskap vi har osv. Helt sanslöst dumt eller hur?
Ja, vi får se vad den här veckan ger. Många tankar finns det i alla fall, det är då helt säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.