Translate

onsdag 29 februari 2012

Skottdagen.

Grattis alla ni som är födda på skottdagen, idag är det eran dag.
Var kommer då skottdagen ifrån? Jo, tydligen är den till för att jämna ut tidsintervallen så årstiderna löper på i rätt fas. Så bra, då är vi i fas nu då. Nu blir det vår då det ska bli det och sommar då det ska bli det. Ordet skott betyder "något som skjutits in"

Hur var då ljuspartyt? Jo såklart var det jättetrevligt. Underligt hur man som vanligt kan komma på något nytt med funderingar såsom att :-vad finns att berätta om ljus då? -vad är det som är så speciellt för dessa ljus då? - vad är det som gör att dom här ljusen får kosta så mycket mera pengar då?.....
Men visst, jag satt där och lyssnade och blev förundrad över hur mycket det finns att berätta om ljusen. Om vaxets sammansättning, hur miljöriktiga dom är, att man tom kunde plocka bort veken och vända ljuset på andra hållet om man kände för det! Ja , veken var ju också såklart bättre än vanliga.....
Och visst köpte jag några ljus. Men höll faktiskt i den lilla plånboken så det blev bara lite ljus för eget bruk, på kul som du skrev i kommentaren Annika. Att unna sig själv lite mysigt i bland är ju inte dumt.

I går kväll var jag också ut och roade mig. Två kvällar i sträck! Då var jag och min vän Anna på bio i Tranås där vi såg "Järnladyn" med bla Meryl Streep som skådespelare. En väldigt givande film. Meryl är såklart som vanligt helt fantastisk i sitt rollspel, otroligt bra gjorde hon det. Men även storyn var väldigt intressant, jag fick ett annat ansikte på Margreth Thatcher, VILKEN JÄRNLADY!!!!!!!!!!!!!  Där ligger man då verkligen i lä! Ha ha.
Och än en gång får man se hur framgång också kostar. Hon "offrade" ju verkligen familjelivet och barnen fullständigt då hon gjorde allt som stod i hennes makt för sitt älskade Storbrittanien. Oj oj, vilken stark kvinna. Bland alla dessa män som bufflar sig fram.....enormt. Har du inte sett den filmen så gör det, den är klart sevärd. En femma av fem får den av mig i betyg faktiskt. Känns som den har satt spår i mitt sinne för en tid framöver, jag går och tänker på den. Det är inte alltid man gör det efter att ha varit på bio.

Mysig resa till och från bion hade vi också. David är i fjällen denna veckan så hans bil står här hemma. Och då kan lilla mamma passa på att låna den. David gillar som bekant musik precis som jag. Och musik kan man verkligen njuta av i hans bil. Snacka om bas! Jag sänker ljudet då jag passerar hus nära då jag vet att det dunkar om bilen lång väg. Dessutom är den utrustad med många bra extraljus så vägen syns bra framför mig också. Så tack för lånet David.

Nu ska hundar ut, telefonsamtal väntar på att bli avklarade, sedan får vi se vad jag väljer att ta tag i idag. Var uppe klockan fyra i morse och gjorde matsäck till Patrik som nu är på Visingsö med en maskin o kedjor till den. Han kommer hem framåt förmiddagen och då kan schemat ändras direkt för min del. Vi får se. Får jag som jag vill så får jag jobba med mitt egna lilla projekt.

Hoppas ni alla kan njuta lite av solen och fåglarnas kvittrande som ju ser ut att kunna få utrymme denna vackra dag. Men akta er för halkan, den är lurig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.