Translate

söndag 21 april 2013

En söndag i april.

Ja jag säger då det. Mycket kan man roa sig med en söndag i april. sanna mina ord.
Då man inte jagar älg kan man i stället jaga deras spillning. Nej, jag har inte blivit tokig och nej, jag ska inte sälja älg-lortar till tyskar. Jag har bara gått några kilometer i skogen idag på älgspillningsinventering!!! Det låter väl roligt? Ja, faktum var att vi hade faktiskt en trevlig promenad. Hur går då detta till kanske du undrar.
Ja, vi har en karta med utmärkta koordinater. Vi letar oss fram till dessa "punkter" och på respektive plats ska vi söka av området fem meter runt efter älgpluttar. Skriva ner det på listan och så sammanställs detta och jämförs år till år. Vi fann några högar, olika många i olika marker precis som väntat.

 
Såna fina högar ville vi hitta idag!!! Ha ha.
 
Vad har annars hänt denna söndag då? Ja, vi började dagen med kaffe på sängen och jag såg lite på nyhetsmorgon på fyran. Ett väldigt starkt reportage med Kristian Gidlund som berättade om sin resa med cancern. Han är en alldeles för ung kille för att drabbas av denna hemska sjukdom. Men han berättade som om han levt ett väldigt långt och klokt liv. Han sa bla att han tror att vi människor idag håller på att glömma bort döden och inte tro att den ska drabba oss fastän den drabbar precis alla. Han har verkligen tänkt till och förstått meningen med livet. Han levde varje dag med en stor nyfikenhet och han försöker att inte slösa av sin dyrbara tid på sådant som inte ger honom något bra.
Han har gett ut en bok nu där han berättar rakt på och väldigt starkt hur han har kämpat och kämpar med sin nu obotliga sjukdom. Boken var såklart terapi för honom men han vill även att den ska vara ett minne, ett monument från honom då han inte längre lever. Så starkt.
 Jag funderar faktiskt på att köpa den.
 
En tung början på dagen kan tyckas men det är ju så livet är. Inget är rättvist då det gäller sjukdomar.
 
Vi tog sedan sats och gav oss ut på gården och dess sysslor. Målade mera panel och knutabräder, lastade in mera bräder för lagring, planterade några "buskar" som jag köpte på Lidl förra veckan (för 9 kr styck!!!!)
plockade undan här ute så nu är det förberett inför ny vecka med snickare osv.
Kanske inte den lugnaste söndagen men det är så roligt då vi kan hjälpas åt och göra saker tillsammans.

 
Såklart har jag också njutit av naturen. Se så vackert det blommar så nära inpå mig. Helt fantastiskt. Jag hittade också första tussilagon idag, gick länge med den i min hand och njöt av dess helt fantastiska doft. Tussilago är barndom för mig, vattenfylld diken med smältande snö och gula tussilago, vägen hem från skolbussen till mor och far. Doften av fuktig jord, helt sagolik. Så rik jag är.
Och idag har jag skådat tranor på nära håll, änder som flyger i par och massor andra fåglar av olika storlek och sort. Alla med samma iver och framtidstro.
 
Ja föresten, dagen började med att det blåste något underligt ljud utanför vårat fönster. Och efter en stunds letande i minnet så kom vi på vad det var. En luftballong. Årets första här över viken.
På skogsvägen utanför sprang en stackars skrämd hare, han visste inte vad en luftballong är för något, hörde väl bara detta flåsande ljud som förföljde den stackaren. Hu så läskigt.
 
Nu ska jag krypa till sängs. Vill till att försöka sova och ladda batterierna för veckan som jag hoppas få vara delaktig i. Nu är det mycket på gång.
Framförallt ska jag leva en dag i taget, en stund i taget. Och försöka njuta av det fina jag har omkring mig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.