Translate

fredag 16 december 2011

Julklappar på väg

Oj oj, vilken dag det blev. Skulle bara göra några ärenden på stan tänkte jag men det tog hela eftermiddagen. Hopplöst att hitta parkeringar och glada människor är det överallt, många som vill prata en sväng och det är ju bara roligt. Det gillar jag.
Visst är människor väldigt glada och trevliga så här veckorna innan jul? Jag mötte en kille på ett övergångsställe, han log mot mig och såg så hjärtans glad ut och nickade tom lite till hälsning fast jag inte kände honom alls. Han kanske hade fått en tidig julklapp,,,, eller kanske hade han hittat något roligt att ge bort så han var extra glad för det?!
Hur gick det då med paketet till far o mor? Jo, det gick väl både bra o mindre bra. Jag hittade det jag sökte på en affär. Men slå in det hade dom minsann inte möjlighet att göra. Nehej då. Men en kartong kunde jag få så det tackade jag för. In i nästa affär och köpa tejp så jag kunde stänga igen kartongen så inte innehållet skulle ramla ut i knät på mor o far direkt. Så köpa ett litet kort då jag i bilen in till stan kom på ett passande rim till ett av paketen.
In på bussgods med andan i halsen och de små paketen. Jag frågade om jag var för sent ute, för nu går det väl ingen mer buss idag? (klockan var nu 15.45)
Nej, mycket riktigt. Den sista bussen gick för .....fyra minuter sedan...... Hm. Ja, ja , jag fick i alla fall köpa en låda av honom och packade i de små paketen och nu ligger det till sig där i deras förråd i helgen för att ligga bra till på måndag morgon. Så får vi hålla tummarna att det hinner fram till jul.
Jag kände mig som Alfons Åberg idag, ska bara göra det och ska bara göra det.... dittan o datten. Springer hit och dit och intalar mig själv att jag är inte stressad!
Nu lägger sig fredagens lugn över vårat hus. Jag har packat in den köpta maten, vi har ätit middag tillsammans och jag har gömt de inköpta oinslagna julklapparna. Vi ska inte byta så många julklappar i år men det är ju såååå roligt att hitta på lite i alla fall.  Blir nog ett par till och sedan blir det till att rimma. Det är nog det roligaste av allt.

Så ska jag sätta in pengar till vårat fadderbarn. Vi har haft ett fadderbarn i Fillippinerna sedan hon var sju år. Idag är hon tjugotre och är färdig utbildad sköterska i mars. Känns bra att kunna ge stöd och hjälp även till andra då vi har det så bra. I år tänker jag stötta till med pengar istället för att skicka en julklapp. Men, ja, det kanske blir nyårspeng nu...tiden går så fort.

Undrar vem som blir utsedd till årets hjälte i kväll på tv galan? Det finns ju många som skulle behöva den äran, finns gott om hjältar. Vad jag har hört så är ett par av dom de som startade upp föreningen "Ung Cancer". Jag håller tummarna för dom. Dom gör ett otroligt arbete och ett engagemang som verkligen behövs i vårt samhälle. Dom riktar sig speciellt för unga, mellan 18 och 30 tror jag visst. Denna åldersgrupp har kommit lite off, och behöver verkligen sporras och få coaching. Dom ska ju orka komma tillbaka och jobba i så många år. Och "Ung Cancer" verkar ha tagit tag i många av deras frågeställningar och hjälper till med allt möjligt, både praktiskt som att hjälpa till att fylla kylen till kontakt med försäkringskassan etc. Super bra.
 Jag har haft kontakt med dom via mail då jag skickade ett par av mina böcker till dom. Hoppas dom har kunnat läsa den och att den fått vara till glädje och nytta för någon genom dom. Lycka till i kväll tjejer!

Mamma har jobbat på med min bok också idag. Hon droppade in till sjukhuskyrkans pastor i Östersund . Önskar och hoppas den får bli till hjälp där för honom och genom honom också. Tack mamma för ditt engagemang.

Ha nu en skön fredags kväll. Glöm inte att släcka ljusen innan du lägger dig. Undrar om min familj släckte ljusen på vårat köksbord föresten? Bäst att kolla................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.