Translate

söndag 18 december 2011

Mat i överflöd

Glad fjärde advent.
Här sitter jag vid köksbordet, fyra ljus tända framför mig, utanför fönstret helt vitt både på marken och träden, julkänsla alltså. Och så är jag alldeles ensam! Ja, förutom fyra hundar!!!! Har en extra hund idag, en gäst hund så det blir bra.
Vad gör man då en söndag i adventstid?
Ja, nu har jag precis klarat av två avsnitt av julkalendern. Den är helt fantastisk i år tycker jag. Otroligt gripande och ett suveränt budskap, mycket att lära och ta in. Jag är som ett barn och längtar redan till nästa avsnitt.
Idag tror jag att jag ska göra köttbullar. Och lite julgodis. Brukar inte stöka med sånt på söndagar men jag tror jag gör ett undantag idag.
Gårdagen bestod av jakt i busigt väder. Det var runt nollan så kylan kan man egentligen inte klaga på, ändå frös jag så oerhört om fötter och händer då jag stod  där med blöt snö virvlande runt mig, Torka kikarsiktet från blöt snö för att kunna se ifall något dök upp.
Men djuren löpte bra igår med, vi såg några rådjur i ett par av såtarna, mycket spår av både gris, rådjur och älg.
Mysigaste var då vi samlades i jaktstugan och tillsammans åt vi Kolbulle som jag stekte på murikan. Sååååå gott. Med lingonsylt till, kaffe och kaka. Då är livet på topp. Allt smakar ju så mycket bättre då man varit ute och småfrusit lite med.

I går kväll var vi med våra anställda och deras fruar på julbord och åt av dess överflöd. Otroligt gott och välsmakande. Jag trivs extra då det inte är så fruktansvärt många sorters sill, och inte så otroligt mycket folk. Utan lite lagom. Vi äter oss ju mätta på ett par sorters sill. Tycker det kan bli för mycket av frossande då det är många sorter.
Här var det alldeles tillräckligt. Och väldigt vällagat och gott. Lyckat med andra ord. Och så snöade det ju, så då infann sig även den rätta känslan.

Nu sover fyra hundar omkring mig här. Snusar så gott och laddar för att strax ska vi ut och springa i snön.
Tror jag ska dammsuga innan vi går ut. Då vi kommer in sedan lär vi ha med oss massa snö in är jag rädd för, då blir golvet torkat med! Just denna blötsnö är ett aber för min Zelma, det blir med tiden snöbollar under hennes mage och hals. Det brukar sluta med att hon stannar upp och bara står och tittar på mig och ber om hjälp. Då får vi försöka klämma sönder de stora snöbollarna så hon kan gå igen!

Oj, ser i tv programmet att idag är det massor med skidtävlingar också. Underbart. Det måste jag se också.
Och så fick jag en tidig julklapp av min goa vän  häromdagen. En bok. Så den kanske jag gottar mig i en stund också.

Ja, det är nog inga problem att denna dagen ska rinna på heller känns det som.
Nu tar vi tag i dagen och gör något bra av den. Önskar dig en bra dag också.

                        Fånga dagen, den är din!

1 kommentar:

  1. Jag längtar också efter julkalendern ! Jag tycker den är mycket mycket bra !!!
    God Jul önskar Eva

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar här om du vill.