Translate

lördag 3 december 2011

Moa sju månader

Hej .
I går fyllde Moa, min lilla valp , sju månader kom jag på idag! Stora damen nu men fortfarande full med bus och upptåg och energi till tusen. I natt låg hon hos mig i sängen, nära nära nära. Ja, så nära det bara går vill hon ligga. Helst med nosen vid min hals, gärna stoppa in huvudet i mitt hår. Är underbart skönt och rogivande att höra hennes snusande andetag.
Men morgonpromenaden idag gav henne en snopen överraskning. Hon älskar nämligen att dricka vatten ur vattenpölar längs vägen, inte så nyttigt det vet jag väl, men jag har slutat att tjata på henne. Hon behöver väl mineralerna i vattnet kanske. Salt har vi inte mycket av här på grusvägarna.
Men idag då hon satte nosen intill ytan så var det en isskorpa! Hon tvärstannade och tittade snopet på mig, sprang till nästa pöl, men oj den var likadan.  Hon lyckades senare hitta trasiga vattenpussar där postbilen kört tidigare på morgonen. Så hon fick sin önskade del av vatttnet.
Mysak då? Ja, han var inne över natten och åt bra innan han gick ut på morgonen. Bra är han inte men har heller inte blivit sämre. Så jag avvaktar och hoppas att  han ska bli bra.
Jag laddar nu för att baka. Ska göra saffranskakor, mjuka. Och så  några sorters småkakor förstås. Är helt tomt i frysen.
Är en väldig skillnad på åtgången i frysen nu då vi inte längre har så många kaffegäster här i och med förändringen på jobbfronten. Tidigare kunde vi ju ha besökande och hantverkare ibland flera gånger i veckan.
Men idag ska jag baka för oss. Och till Oscar. Vi ska nog åka på adventskaffe hos dom i morgon. Pys mys. Då kan det passa att ta med lite nybakat. Även om sonen är bagare och bäst på detta område jämfört med mig men mammas kakor är inte alltid samma smak som sonens så det går nog hem tror jag. Han laddar väl för fullt nu inför baket till nobelmiddagen i Stockholm. Spännande för honom och för oss med såklart.
Senare idag ska jag såklart se på skidskyttet från Östersund. Åh vad jag längtar hem då jag ser snön och skogen etc.....
Ha en skön lördag och handla lugnt där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.