Translate

fredag 16 december 2011

Luncha med kär vän

Idag hoppas jag få luncha med en kär vän. Ser fram mot lite tjejsnack och tissel tassel inför jul....
Och så hoppas jag såklart få lite julklappar färdiga också då jag äntligen kommer till affärer igen. Här ute på landet finns inte så mycket att ge bort. Har i alla fall en inköpslista redo så jag vet lite vad jag ska ta sikte på i julrushen.
I morgon planerar vi att ta en lugn jaktdag i de blöta gröna skogarna. Återstår att se om de fortfarande är gröna , eller kanske har tagit en vit skepnad. Det ändras så fort, hit och dit. Vi planerar då att steka kolbulle, antingen över öppen eld eller också på den braiga murikan. Kolbulle är bland det goaste som finns. Men det salta fläsket är viktigt. Det hoppas jag hitta idag.
Idag ska jag också packa samman de små paketen till mor o far och få iväg dom med posten så de hinner fram till jul. Skulle helst vilja packa in mig själv i ett stort paket och skicka express! Men jag får satsa på en resa till Norrlands inland nästa år. Det ser jag fram mot. Nästa år, det låter långt borta men nu är vi snart där.
Kom att tänka på en gång då Oscar var bara några månader. På den tiden kunda man flyga för 150 kr per lyft, alltså 300 kr enkel resa! Det du.
Vi flög flera gånger på den tiden, enkelt och snabbt och roligt. Det bästa var att man kunde åka för ett par dagar. Som det är numer så måste man ju ha några dagar på sig om det ska förskyllas att ge sig iväg den långa resan. Jag flög själv med Oscar första gången då han var två månader. Flyger inte längre inom Sverige, då det är billigare att flyga till Paris!
Hur som helst. En gång så flög Patrik, Oscar o jag, med packad barnvagn , utan att tala om det för mor o far. Väl framme på Frösöns flygplats tog vi bussen hem till byn. På väg upp mot gården längs byavägen kommer så pappa åkande! Och KÖR FÖRBI! Vinkade som om det var hur logiskt och vanligt som helst att vi brukade komma gående där!
Ha, jag tror att han blev så snopen så han kom inte på att stanna.
Han gick in till mor som städade och talade om att dom nu skulle få främmande. Nej, sa mamma, det vet jag inget om och inte har jag tid. Men pappa stod på sig och snart stod vi i köket, hela familjen!
Såååå kul det är att göra sådana överraskningar.
Det är inte lika lätt numer.
Vi kollade om vi skulle ha kunnat överraska mor o far med att vi alla kom hem till pappas födelsedag en gång. Fick till en flygresa, billigaste möjliga, och då skulle det gå via Norge för att få ner priset. Men det var billigare att skicka mor o far på semester i Egypten i tre månader!!!!!!!!!!!!! Helt sanslöst dyrt. Så det blev inget med något.
Tråkigt. Det är ju så roligt och enkelt att flyga. Men så är livet. Det blir väl bilen som vanligt härnäst antar jag. Eller tåget med att sitta i sittvagn med hundar en hel natt?!
Nehej, nu måste jag göra någott vettigt. Ha en bra dag alla vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.