Translate

torsdag 1 december 2011

Adventskalendern!

Så är det äntligen första december, denna magiska dag då adventskalendern börjar. Jag är faktiskt fortfarande så barnslig så jag gillar att följa den på tv. Det barnet hoppas jag kunna få forsätta bära med mig. Har inte sett dagens avsnitt än så det ska bli spännande att se vad dom har hittat på i år.
Då våra barn var små sydde jag en egen adventskalender. En egenhändigt tillverkad tomte som vi hängde upp på väggen i vårat vardagsrum. Han var allt utom vacker, det är jag den förste att erkänna. Men barnen gillade den och det är ju det viktigaste.
På magen hade han en ficka där det fanns små överraskningar varje dag fram till jul. Jag försökte mer uppmärksamma på upplevelsen än prylarna så det var ofta små lappar med roliga överraskningar på. Tex att idag ska vi baka pepparkakor eller idag ska vi åka och handla julklappar eller kanske vi skulle ut och gräva kojor tillsammans i snön.
 Det roligaste var då jag gjorde det hela till en skattjakt då första ledtråden var i tomtens ficka för att sedan söka sig vidare genom huset och hitta lapp efter lapp för att till slut komma fram till målet som kanske kunde vara ett litet paket eller något gott att äta... Eller så fick barnen följa ett snöre från tomtens ficka som ringlade sig runt möbler från rum till rum och ledde till någon överraskning.
Jag undrar vem som hade roligast. Patrik han skrattade åt mig många gånger då jag kämpade på med mina tokerier men OJ vad kul det var. Det såg säkert roligt ut då jag tidigt på morgonen eller på natten kröp omkring runt våra möbler och ringlade snören.......... Det kan jag sakna idag men jag känner så otroligt stor tacksamhet att ha fått uppleva det med mina barn. Det bär jag för alltid med mig i minnenas ryggsäck.
Tomten finns kvar, man vet aldrig kanske kommer han fram någon mer gång i framtiden?


Har ni saknat mig nu ett par dagar? Jag har saknat att inte kunna skriva. Jag har nämligen varit off från internet under ett par dagar. Datorn tappade kontakten med internet så jag fick åka till ett service ställe och få hjälp. Inte billigt, och inte vet jag vad dom gjorde för att få igång det. Misstänker att det inte var så stort fel men jag vet inte vad jag ska göra om det händer igen.... försökte fråga det innan jag tog med mig datorn hem men killen svarade så snabbt så där ni vet som dom gör dom som är experter på sådant tekniskt. Då känner man sig som konsument så dum att fråga så då hoppas man att det aldrig ska hända igen. Känner du igen dig?

Nu ska jag steka lax till middag till mina pojkar som förhoppningsvis kommer hem framöver kvällen.
Ute blåser det ordentligt igen så det är skönt att kura ihop inomhus. Tänder nog en liten brasa framåt kvällen. Och så ska jag se adventskalendern.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.