Translate

fredag 2 mars 2012

Jämlikhet.

God morgon. Det önskar jag er verkligen. En härlig dag. Och en härlig helg, IGEN!
Här strålar solen från en klarblå himmel och fåglarna kvittrar. Känns verkligen vårlikt!

Tack för din kommentar Käthy igår! Härligt att höra att du är genomnöjd med det bemötande du fått från vården. Gott. Jag får säga att jag är över lag tacksam för bemötandet jag fått också. Men hör många som inte är nöjda, så jag tror bara att vi kan bli bättre. Det finns att jobba på.
Kanske är det så att vi genom att bemöta vården med ett positivt sinne så blir vi bemötta likadant? Fast det är ju inte så lätt alla gånger förstås. Nej, så enkelt är det väl inte.

I gårdagens tidning var det en väldigt bra insändare angående männens alltmer vanliga prostatacancer.
Tydligen röstade landstinget här i Jönköping nej till två motioner om så kallad screening av prostata-  och tarmcancer och en motion om en informationskampanj för att förbättra kunskapen om prostatacancer och patienters rätt till adekvat kunskap om sjukdomen. Motivet-resursbrist och för dyrt!
Det låter ju helt sanslöst dumt. Enligt insändaren skulle ex denna informationsbroschyr från socialstyrelsen enbart kosta landstinget frakten. Och den skulle ju ge männen chans till bättre information i ämnet, fördelar och nackdelar med psa-prov osv. Men det säger man nej till.
Jag måste allt hålla med skribenten att vår landstingsledning borde ta större allvar på männens största cancersjukdom som skördar så många liv. Känns som vårat landsting släpar i dessa frågor. Har jag fel?
Känns ju orättvist om det är som jag har uppfattat det hela. Vi kvinnor får gå på både mammografi och cellprov, har så fått göra i många år. Men varför är det då inte lika självklart att hjälpa männen?
Eller finns det för stora risker än med detta prov, eller behandlingar för män, är inte vården tillräckligt starkt befäst än för att slå på stora trumman för männen med? Jag vet inte.
Summan av det hela måste väl bli att vi måste forska än mera på detta område. För hjälp måste vi få till männen också, eller hur?
Ja fortsättning följer.

På min gamla stereo från ungdomens dagar, spelar nu Marc Knopfler. Still going strong. Skön avslappnande musik då man är på det humöret. Jag ska dock försöka lägga upp takten en växel nu och städa huset. Och tvätta kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.